Het Hasseltse communicatiebureau RCA, sinds jaar en dag gezegend met een sterke afdeling voor Public Relations, heeft als eerste in ons land een online tool gemaakt waarmee bedrijven zichzelf kunnen trainen in crisiscommunicatie.
Stel dat er een crisis uitbreekt in uw bedrijf. Een brand, een grote herstructurering, fraude, een arbeidsongeval, hacking of een structurele productiefout… De nieuwsmedia zijn er als de kippen bij en zeker op de sociale media zal de berichtgeving rondgaan als een lopend vuurtje. Een bedrijf dat op zo’n moment nog moet leren hoe met de crisis moet omgegaan worden, komt hopeloos te laat. Communicatiebureau RCA (Hasselt) heeft daarom een online tool ontwikkeld, waarmee zulke crisis-situaties kunnen gesimuleerd en getraind worden.
“De deelnemers ontvangen in realtime berichten op ‘echte’ nieuwssites en sociale media die inspelen op de crisis”, legt Bruno Leyssens, partner bij RCA, uit. “Zo krijgen ze – in een 100% veilige omgeving – een goede simulatie van de druk die ontstaat bij een echt incident. Net dit soort oefeningen ontbrak tot vandaag in crisiscommunicatietraining. En het is nodig, want we zien een duidelijke evolutie waarbij de communicatie een vast onderdeel wordt van de totale crisisbeheersing. Terecht, want beide processen gaan hand in hand”, besluit Leyssens.