De aanhoudende maatregelen in de eventbusiness inspireren ondernemers tot creatieve concepten. Zo opent Jochem Lambrechts van De Baenwinning in Diepenbeek een pop-up restaurant. Jan Smets en Ingrid Vanmarsenille van Suc6 Events starten dan weer met een zomerbar. En ook buiten de horeca poppen de tijdelijke concepten vrolijk op.
De Baenwinning in Diepenbeek is sinds jaar en dag gekend voor de feestzalen en cateringformules. Chef-kok Jochem Lambrechts, die passages in sterrenrestaurants en op luxe cruiseschepen op zijn cv heeft staan, kocht onlangs de charmante vierkantshoeve van de familie Kriekels. Hij is vastberaden om daar zijn culinair talent verder te ontplooien. Aangezien grootschalige feesten momenteel niet aan de orde zijn, richt hij deze zomer zijn zaak in als pop-up restaurant.
Een gelijkaardig idee: In de Hoeve Komen in Alken, op de hoek van industrieterrein De Kolmen, hebben Jan Smets en Ingrid Vanmarsenille van het eventbureau Suc6 Events en cateringbedrijf Catering Specials, het concept Zomerb[A]r Alken gelanceerd. Een mooi alternatief voor het lege orderboek waarmee de bedrijven door de coronacrisis te maken krijgen. Je kunt er terecht voor drankjes en streetfood. Ze serveren er onder meer stoofvlees-friet naar een oud recept van Florine Ottenburgs, de voormalige hoofdkokkin van de Brouwerij Alken.
En als we dan toch aan het pop-uppen zijn: in Quartier Bleu openen de Hasseltse labels Détail (handtassen en juwelen) en Cent Pur Cent (minerale make-up) samen een tijdelijke winkel. Het doel is vooral passanten te inspireren in functie van hun smaak en karakter, aldus initiatiefnemers Caroline, Bob en Céline.