De totale omzet van de eerste 6 maanden bedroeg 392,47 miljoen euro, een kwart meer dan dezelfde periode van 2021. De verkoop aan klanten in de automobielsector bedroeg 90% hiervan. De grote stijging kwam voort uit een sterke vraag en orderontvangst, zo staat in het halfjaarlijks bedrijfsverslag. De verkoopprijzen konden hierdoor opgedreven worden. Vooral de productlijnen voor elektrische voertuigen, zoals stroomsensoren, de latch- en switchsensoren en de drivers, presteerden bovengemiddeld. Ook de magnetische positiesensoren en de temperatuursensoren blijven aan terrein winnen.
Ook de evolutie van de wisselkoersen (euro/dollar) had een positief effect op het resultaat van Melexis. Anderzijds had het Looise bedrijf van Françoise Chombar, Rudi De Winter en Roland Duchâtelet (thans aangestuurd door CEO Marc Biron) ook te kampen met stijgende inputkosten voor o.a. grondstoffen, halffabrikaten en personeel (van 182 naar 215 miljoen).
Dat alles verrekend, komt Melexis uit op een nettoresultaat 96,2 miljoen in de eerste helft van 2022, waar dat een jaar eerder nog 62,21 miljoen bedroeg.
Melexis ziet als de meest vermeldenswaardige risico’s voor het volgende half jaar de volatiliteit in vraag en aanbod, geopolitieke spanningen, inflationaire druk en de nasleep van COVID-19. Toch worden de verwachtingen fors opgetrokken na het eerste halfjaar. Het bedrijf voorspelt een omzetgroei voor heel 2022 tot 30% terwijl dat tot dusver op maximaal 17% werd geraamd.