Je moet investeren als het slecht gaat om er te staan als de economie weer aantrekt. Het is een cliché, maar in het geval van de Limburgse glasspecialist Group Ceyssens zit er veel waarheid in. Het bedrijf zit momenteel in de laatste fase van een investeringsproject van ruim 14 miljoen euro dat een aanvang nam in maart vorig jaar, bij het begin van de coronacrisis.
Ondanks de uitdagende tijden – nog zo’n cliché – krabbelde bedrijfsleider en aandeelhouder Dirk Ceyssens niet terug. “Ik heb nooit aan de plannen getwijfeld”, zegt hij. “Maar het was bij momenten wel heel onwezenlijk. We lagen tijdens de eerste coronagolf ook vier weken stil en er is niets zo surrealistisch en tegelijk angstaanjagend als een lege fabriek.” Group Ceyssens sloot het jaar 2020 af met een omzet die met 30 miljoen euro helemaal in de lijn lag van het jaar 2019. De markt trok immers snel weer aan. “Wij mikken op een rustige groei van 10 procent per jaar”, aldus Ceyssens.
De nieuwe fabriek van zo’n 10.000 vierkante meter zal, als alles volgens plan verloopt, operationeel zijn in juli. Ruim de helft van de investering, zo’n 7 miljoen euro, ging naar nieuwe machines. “Voor een deel gaat het over vervangingsinvesteringen”, legt Dirk Ceyssens uit. “Dankzij de nieuwe machines staan we wat betreft technologie weer helemaal aan de top. Bovendien zorgt de nieuwe fabriek voor een forse verhoging van de productiecapaciteit. De investering was hoognodig, want we konden niet meer al onze klanten even snel en flexibel bedienen. Als de nieuwe fabriek klaar is, is dat probleem alvast opgelost.”
Eenmaal op kruissnelheid kan er in de fabriek in de schaduw van de voormalige mijngebouwen van Heusden-Zolder ruim 250.000 vierkante meter aan glas geproduceerd worden, ruim een verdubbeling ten opzichte van de huidige productiecapaciteit. De investering zorgt mogelijk voor enkele nieuwe jobs, vooral in de logistiek. Bij Ceyssens werken 160 mensen. Daarmee is het bedrijf één van de grotere spelers in de Benelux. Toch ziet Dirk Ceyssens dicht bij huis nog groeimogelijkheden. “Er is nog meer potentieel in Oost- en West-Vlaanderen”, zegt hij. “Overnames worden daarbij niet uitgesloten, als de gelegenheid zich voordoet. Maar we gaan ook op zoek naar samenwerkingsverbanden. Als je kan samenwerken met de juiste partijen, kan dit alleen maar versterkend werken.”
Kogelwerend glas
De Benelux blijft de belangrijkste markt, maar groei wordt ook verder van huis gevonden. In Zuid- Frankrijk bijvoorbeeld, waar heel wat kapitaalkrachtige mensen wonen, maar ook in Rusland, waar rijke klanten vooral geïnteresseerd zijn in kogelwerend glas. “Verder zien we heel wat vraag vanuit de Verenigde Staten”, zegt Ceyssens. “De Amerikaanse markt is zeer gestandaardiseerd, terwijl wij juist gespecialiseerd zijn in uitzonderlijke maten voor de high end residentiële markt. We kunnen dus nog groeien in alle windrichtingen”, besluit hij.
Lees dit weekend ook het interview met Dirk Ceyssens in de reeks “Ontbijt bij de Baas” in de bijlage PLUS van Het Belang van Limburg!