DronePort werd in 2013 met veel ambitie boven de doopvont gehouden. Het moest uitgroeien tot een uniek ecosysteem voor bedrijven die actief waren in de zich nog volop ontwikkelende dronesector. Aanvankelijk nam DronePort een vliegende start en wist het initiatief op de voormalige luchtmachtbasis in Sint-Truiden heel wat geïnteresseerde bedrijven (onder meer Sabca) aan te trekken. Maar de laatste jaren raakte DronePort meer en meer in het slop, onder meer door corona en de achterblijvende regelgeving. Bedrijven haakten af en de aandeelhouders zochten koortsachtig naar een oplossing. Dat proces nam behoorlijk wat tijd in beslag, en zorgde voor heel wat geruchten en ongerustheid.
“Door een belang van 30 procent in DronePort te verwerven, zullen we de mogelijkheid hebben om een unieke positie in deze opkomende industrie op te nemen”, legt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company uit. “We investeren steeds meer in de ontwikkeling van innovatieve technologieën en werken aan verschillende droneprojecten, onder andere op het vlak van luchthavenbeveiliging en operationele efficiëntie. Met deze participatie in DronePort wil Brussels Airport zijn rol in de ontwikkeling van oplossingen en diensten op basis van dronetechnologie versterken.”
Doorstart
“De instap van Brussels Airport Company zal een nieuw hoofdstuk inluiden voor DronePort”, zegt CEO Tom Vanham van LRM. “Dit is een volgende stap in de levenscyclus van de vennootschap. Brussel Airport is een sterke strategische partner met gedegen luchtvaartkennis, een duidelijke ambitie en een internationaal netwerk dat DronePort zal helpen opschalen tot een referentie in de dronesector op Europees niveau.”