Wie iets gaat drinken in de Bilzense cocktailbar Triple J. wordt voortaan binnen de seconde emotioneel ontleed door een bewakingscamera. “Onze software kent dankzij een simpele scan meteen de leeftijd, het geslacht en de basisemotie van elke klant,” zegt Stijn Brepoels van de Bilzense start-up Breko, gespecialiseerd in intelligente camerabewaking. “Deze zomer trekken we naar Las Vegas om ons concept voor te stellen aan enkele casino’s.”
Bewakingscamera’s zijn vandaag aardig ingeburgerd in het straatbeeld, maar de Bilzense ondernemers Stijn Brepoels (23) – zoon van voetbaltrainer Guido – en Nick Koopmans (26) gaan een serieuze stap verder. Met hun hyperintelligente camera’s en software wil het duo de wereld veroveren. “We beginnen in Bilzen,” lacht Stijn. De primeur is voor de pop-up Triple J., een Bilzense cocktailbar die zopas de deuren opende. “Stijn en Nick hebben de bewakingscamera’s geinstalleerd, maar blijkbaar doen die meer dan alleen opnemen,” zegt uitbater Jim Geurts ietwat verbaasd.
De twintigers koppelden het bewakingssysteem immers aan zelf geprogrammeerde software voor gezichtsherkenning. “De camera scant het gezicht van elke klant die iets komt drinken,” legt IT’er Stijn uit. “Onze software kan vijftien gezichten tegelijk scannen en herkent meteen het geslacht, leeftijd en huidskleur van de personen. Daarnaast analyseert de computer onder meer op basis van de pupillen enkele basisemoties zoals angst, vreugde, verdriet en blijdschap. We zien meteen wie gelukkig is en wie niet. Elk gezicht krijgt ook een uniek nummer toegewezen, zodat de zaakvoerder na een maand precies weet hoe vaak klanten zijn teruggekeerd en hoe ze zich voelden.”
Big Brother 2.0 met andere woorden, maar het Bilzense ondernemersduo maakt zich sterk de privacywetgeving te respecteren. “De beelden die de bewakingscamera opslaat, worden gescheiden van de gezichtsherkenning. De data die ons systeem opslaat, zijn volledig anoniem maar geven wel belangrijke inzichten. De uitbater weet nu bijvoorbeeld hoeveel vrouwen er in zijn bar aanwezig zijn en of de bezoekers gelukkig zijn.”
Stijn en Nick ontwikkelden de software grotendeels zelf. “We hebben uitgebreid research gedaan, maar bij ons weten is dit systeem uniek in België en zelfs de wereld. Gezichtsherkenning bestaat al langer, maar het feit dat we ook emoties meten en die vervolgens koppelen aan een commercieel profiel is nooit eerder gedaan. We gaan de software de komende maanden grondig testen en de kinderziektes eruit halen. Zodra alles op punt staat, willen we uiteraard verder.”
Via zijn netwerk kwam Stijn al in contact met de baas van een grote Amerikaanse firma. “Dat bedrijf staat in voor de bewakingscamera’s in een aantal grote casino’s in Las Vegas. Deze zomer trekken we naar daar om ons concept voor te stellen.”