“We hebben ons initiatief Solleasyteer genoemd”, zegt Aline Ghys. “Dit past een bredere HR-visie, waarbij we creativiteit injecteren in elke fase van het HR-traject. Zo nodigden we in het recente verleden sollicitanten uit voor een cafédate met tapas, gaven we onze klanten de kans om kandidaten mee te beoordelen en organiseerden we een zogenaamde ‘workation’, waarbij het team gedurende enkele dagen naar het buitenland trok om daar overdag te werken.” Deze innovatieve aanpak leverde Idéarte onlangs nog de HR-Award van Voka Limburg op.
Maar er is meer… Zo trekt het management van Idéarte tegenwoordig met een busje van deur tot deur om alle sollicitanten bij hun thuis te ontmoeten. “Het is een manier om de drempel te verlagen om te solliciteren”, vindt Aline Ghys. “Bij veel mensen breekt het angstzweet uit als ze in een formele setting op gesprek moeten komen. Het feit dat wij naar hen toekomen, haalt hen over de streep om hun cv op te sturen.”
“We willen een bron van inspiratie zijn voor andere KMO’s in Limburg”, aldus mede-zaakvoerder Bert Stas. “95% van de bedrijven heeft geen uit de kluiten gewassen HR-dienst en een bescheiden HR-budget. Ze buigen zich – net zoals wij – ’s avonds en tijdens het weekend over hun personeelsbeleid. Wij geloven echter dat je, mits de nodige creativiteit, ook als KMO nog talentvolle mensen kunt aantrekken.”
Wie een bezoek met het busje mag verwachten, heeft gesolliciteerd voor één van de openstaande jobs bij Idéarte. “Twee grafische vormgevers en een extra communicatieadviseur/projectmanager: dat zoeken we nog”, aldus oprichter en zaakvoerder Patricia Robinne. “Wie zich geroepen voelt, mag nog zich melden. En wie weet parkeren we weldra bij jou op de oprit…”