De groep Concentra, aandeelhouder van o.a het Mediahuis (38%), deze website en de Media Groep Limburg (MGL) heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 7,7 miljoen euro. Het jaar voordien was dat 3,8 miljoen euro. Dat hebben CEO Marc Vangeel een CFO Patrick Hermans zopas aan deze redactie bekendgemaakt.
De omzet steeg met 10% tot 230 miljoen euro. Ondanks de blijvend moeilijke advertentiemarkt, wist de groep de het negatieve bedrijfsresultaat van 2013 (toen -1,6 miljoen euro) om te buigen tot een positief bedrijfsresultaat van 7,9 miljoen euro. Na financiële kosten door de overname van MGL en verkoop van een aantal minderheidsparticipaties, blijft een nettowinst van 7,7 miljoen euro.
Behalve Mediahuis en MGL droegen ook andere activiteiten bij tot de goede resultaten. De regionale tv’s kregen zuurstof door de oprichting van een gezamenlijke exploitatiemaatschappij. Tv-zender Acht deed aanzienlijk beter en zal dit jaar uit het rood klimmen. Ook radio Nostalgie, de drukkerijen van Printing Partners en de gratis krant Metro deden het prima.
Marc Vangeel ziet het lopende jaar voornamelijk in het teken staan van de activiteiten in Nederland. “Er is daar veel werk aan de winkel, vooral op vlak van digitale initiatieven. Maar ze hebben er duidelijk goesting in,” aldus Vangeel. “Als 2014 een overgangsjaar was, wordt 2015 een investeringsjaar.” Patrick Hermans verwacht dit jaar nog een stap vooruit te kunnen zetten, ondanks de blijvend moeilijke advertentiemarkt.