2023 Sluiting Bruno Safe Parking

Bruno sluit 3 parkings voor truckers: “Niet rendabel”

Group Bruno heeft onder de noemer Safe Parking 3 vestigingen in Limburg. Zowel in Genk, Bilzen als Tessenderlo kunnen truckers er alle faciliteiten genieten om veilig en comfortabel te rusten. Maar alle 3 de vestigingen worden stopgezet en verkocht. "De rentabiliteit ligt veel te laag. Daarom trekken we de stekker eruit", aldus Group Bruno.

Bruno heeft momenteel 3 vestigingen van de Safe Parking. In Bilzen gaat het om een overdekte parking met plaats voor 178 vrachtwagens, in Genk-Noord voor 26 vrachtwagens en in Tessenderlo voor 36 trucks. “Naast veilig parkeren zijn er voor de chauffeurs ook andere diensten zoals sanitair, douches, eten en drinken”, legt Luca Bruno uit. “Op de drie locaties is er ook een facility center. De chauffers kunnen er verblijven, in alle comfort, in één van de ruimtes voor hun bureauwerk met een slaapkamer en keuken.”

De Safe Parkings zijn er gekomen omdat Europa in 2010 nieuwe richtlijnen had uitgevaardigd rond bewaakt en veilig parkeren voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen. Transporteurs moesten ervoor zorgen dat hun chauffeurs op veilige en bewaakte plaatsen halt konden houden. “Group Bruno is daarom in 2011 al in Bilzen begonnen met een eerste Safe Parking op vraag van LRM, dienst voor de Scheepvaart en de overheid”, weet Bruno. “Later werd er ook nog een Safe Parking geopend in Genk-Noord en Tessenderlo waar ook veel internationale bedrijven gevestigd zijn. Het zijn moderne en beveiligde truckersparkings om maximaal comfort aan de chauffeurs te garanderen. Bewaakt parkeren, sanitaire voorzieningen met douches, slaapgelegenheid, wasserette, carwash, gratis WI-FI, een shop en een Bruno Foodcorner die 24/7 open is… Gedaan met slapen langs lawaaierige wegen met allerlei risico’s. Bruno Safe Parking zorgt voor een beetje een thuisgevoel.”

Opengesneden dekzeilen
Maar dat blijft niet duren. “Helaas hebben te weinig bedrijven ons voorbeeld gevolgd”, aldus Luca Bruno. “Iedereen ging er zijn schouders onder zetten maar in de praktijk kwam alles bij ons terecht. Er zijn de voorbij jaren heel vaak en door verschillende instanties rapporten verschenen over de onveiligheid van truckchauffeurs omdat de Belgische snelwegparkings niet worden bewaakt. Met alle gevolgen van dien: het opensnijden van dekzeilen, diefstal van de lading en persoonlijke bezittingen van de chauffeurs tot mensensmokkel. Problemen die bij ons nooit zijn voorgekomen! Daarenboven wordt er niet door de overheid gesanctioneerd op wild parkeren, omdat de chauffeurs ook niet verplicht zijn om bewaakt te gaan parkeren.”

“Niet rendabel”

Voor Bruno lag ook de rentabiliteit veel te laag. “Onze tarieven waren bewust laag gehouden om zoveel mogelijk buitenlandse chauffeurs aan te trekken. Gratis voor de eerste 2 uren, daarna 3 euro en 1 euro per extra uur. Maar voor veel internationale bedrijven was dat nog te veel. Niet iedereen kwam altijd ten volle tanken bij Bruno en de chauffeurs kregen ook vaak geen extra budget om inkopen te kunnen doen in de shops of Foodcorners. Veel buitenlandse chauffeurs werden te vaak door hun werkgever aan hun lot overgelaten.”

Daarom trekt Group Bruno vanaf 30 september de stekker definitief uit de Safe Parkings. “Voor veel internationale truckchauffeurs is dit een groot probleem omdat zijn nu verplicht worden om voortaan ook langs de onbewaakte Belgische snelwegparkings te moeten gaan staan.”

De parking in Bilzen is vanaf 1 oktober volledig verhuurd aan het transportbedrijf Eddie Stobart. Ook voor Genk-Noord en Tessenderlo lopen gesprekken met overnemers.