Het Beverlose bedrijf Brouwland, gespecialiseerd in de distributie van benodigdheden voor bierbrouwers en wijnmakers, slaagde er vorig jaar in zijn omzet met maar liefst 33 procent te verhogen. Dit komt bovenop de omzetgroei van zo’n 20 procent die in de jaren voordien werd behaald. Het bedrijf van Bart Balis is succesvol door het aanboren van nieuwe exportmarkten. Brouwland voert momenteel uit naar zo’n 80 landen, van Chili tot Japan en van Oekraïne tot Australië. “Ongeveer de helft van onze omzet (intussen 13 miljoen euro) wordt via het internet gerealiseerd,” aldus Bart Balis. Scandinavië is op dit moment één van de grootste afzetmarkten van Brouwland. “Dat heeft verschillende redenen. In Scandinavië wordt van oudsher veel gedronken, maar alcoholische dranken zijn er duur en vaak moet je ver rijden om er aan te geraken. Bovendien wordt ook in Scandinavië de charme van een ambachtelijk bier op prijs gesteld.”
De ondernemer gaat ook dit jaar voor een groei van 15 tot 20 procent en hoopt dat groeitempo de komende jaren nog aan te houden. Bovendien werd zwaar geïnvesteerd in personeel, want om te groeien moet je ook investeren in mensen, vindt Bart Balis. In 2012 telde het bedrijf nog een 30-tal werknemers, nu zijn dat er al 56. Daar bovenop komt nog eens een 10-tal mensen die via Bewel in de verpakkingsafdeling aan de slag zijn.
De groei van Brouwland verloopt zowat gelijk met de groeiende interesse voor ambachtelijk vervaardigde producten. “We kennen allemaal de populariteit van de speciale Belgische bieren, en de stap naar een zelf gebrouwen bier is dan helemaal niet zo groot,” vindt Balis. “Vooral omdat je met een beperkt budget al aan de slag kan.”