Radri levert al decennialang essentiële onderdelen aan toonaangevende productiebedrijven in Vlaanderen. Vorig jaar gaf Chrétien Vanaken (roepnaam ‘Crit’) de fakkel door aan zijn twee zonen, Raf en Dries. We spraken met hen over de uitdagingen en groeikansen die ze onderweg tegenkwamen.
Eerst en vooral: ondanks de tegenslagen is het altijd goed blijven gaan met Radri. Wat is het geheim achter het succes?
Raf Vanaken: “Dat komt vooral door de toewijding van papa. Hij heeft het bedrijf grootgemaakt door altijd te voldoen aan de hoge eisen van productiebedrijven. Het gaat vaak om dringende opdrachten met specifieke vereisten op het vlak van maatwerk en kwaliteit. Dat kan gaan van een kapot onderdeel in een productielijn tot het aanpassen van complexe machines. Die zaken kunnen alleen opgelost worden met de juiste technologie en vooral met heel ervaren mensen.”
Broer Dries beaamt: “Precies. En omdat de opdrachten zo gespecialiseerd zijn, moet je medewerkers hebben die heel sterk in hun vak staan. Wij hebben er nooit voor gekozen om de grootste te zijn, maar ambiëren wel om de beste te worden en te blijven. Dat zie je ook aan ons klantenbestand: meer dan 80% is al meer dan tien jaar klant. Dat zegt wel iets over hun tevredenheid over ons werk.”
Werken met grote klanten heeft dus zo zijn voordelen, maar wat zijn de risico’s?
Raf Vanaken: “Het grootste voordeel is dat zulke klanten je uitdagen om steeds beter te worden. Maar er zit natuurlijk een risico in. Grote klanten nemen een forse hap uit je omzet, en omdat ze zo trouw zijn, ga je al snel wat minder actief op zoek naar nieuwe klanten. ‘In slaap gewiegd’ is misschien een groot woord, maar het zorgt er wel voor dat je niet altijd even scherp blijft in je acquisitie.”
Lees ook: Raf en Dries nemen stuur van Radri in handen.
Hoe gaan jullie om met de uitdagingen die komen kijken bij grote sluitingen?
Dries Vanaken: “Elke sluiting is een wake-up call. Maar elke keer proberen we het positieve eruit te halen. Die grote bedrijven werken met heel strenge normen, en door samen te werken met hen worden we zelf ook beter. Wat we van die grote klanten leren, passen we toe op al onze projecten. Het heeft ons geholpen om als bedrijf continu te verbeteren en ons aan te passen.”
Raf vult aan: “Het zijn momenten waarop we terug naar de tekentafel gaan en kijken hoe we kunnen innoveren, niet alleen technisch, maar ook strategisch. Het is makkelijk om in een comfortzone te blijven als het goed gaat, maar groei komt uit de uitdagingen.”
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Dries Vanaken is duidelijk: “We willen blijven inzetten op vakmanschap en kwaliteit. Onze focus ligt op het verder uitbouwen van relaties met bestaande klanten, maar ook op het aantrekken van nieuwe klanten. We weten dat de wereld van de productiebedrijven snel evolueert, en we willen vooroplopen in die veranderingen.” En zoals Raf het zegt: “Innovatie blijft een sleutelwoord. We hebben geïnvesteerd in nieuwe technologieën en willen dat blijven doen om mee te gaan met de groeiende vraag naar maatwerk en efficiëntie. En zoals altijd zullen we blijven leren van de best practices van onze grootste klanten.”
Kortom: zelfs in tijden van tegenslag kansen liggen er om te groeien, en dat weet Radri als geen ander…