Breemes, de jonge groothandel in elektrotechnisch materiaal van de Zonhovense familie Breemans, zit één jaar na de ‘wederopstanding’ meer dan op schema. De broers Jo, Raf en Frank Breemans hebben met succes de draad weer opgepikt nadat hun vroegere geesteskindje Breva door de overnemer van de kaart werd geveegd.
We blikken even terug naar 2007, toen het bloeiende Breva, met 130 medewerkers en een omzet van meer dan 50 miljoen euro werd verkocht aan de Nederlandse multinational Hagemeyer. Datzelfde jaar werd ruim 6 miljoen geïnvesteerd in een nagelnieuw distributiecentrum in Beringen.
Wat nadien gebeurde, stond echter niet in de sterren geschreven. Hagemeyer werd nauwelijks een jaar later overgenomen door de Franse concurrent Rexel. En dat deed heel het plaatje veranderen. Door de overname moest heel de organisatie in België hertekend worden, en daar werd Breva het slachtoffer van. Met lede ogen moest de familie Breemans toezien hoe hun oogappel bijna integraal werd afgebouwd. In Beringen bleef enkel een commerciële activiteit over. “Ik kan je verzekeren, dat was verschrikkelijk pijnlijk”, blikt Jo Breemans terug.
Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Drie jaar later – nadat alle contractuele niet-concurrentiebedingen waren afgelopen – zag Breemes het levenslicht, in dezelfde gebouwen in Zonhoven (naast Rettig/Radson) waar Breva was groot geworden.
“Wij zijn in mei 2011 begonnen met veertien ex-Breva-medewerkers en nul klanten. Dat was natuurlijk niet zonder risico. Vandaar dat we in zee zijn gegaan met het Nederlandse familiebedrijf ïtsme (Industrial Technology Supply Mechanical Electrical), met hoofdkantoor in Raamsdonksveer. Zij zetten via allianties met lokale partners hun eerste internationale stappen.”
Na één jaar zit Breemes meer dan op schema en staan er bijkomende aanwervingen op stapel. “We zitten een stuk boven ons budget. Het is hard werken, maar we beleven weer lol aan het ondernemen: opnieuw pionieren en de markt uitdagen. Als luis in de pels van de grote ketens, proberen wij het verschil te maken met toegevoegde waarde in kennis van en advies over de producten, een persoonlijke aanpak en opleiding van medewerkers van onze klanten. De klanten – van grote autoconstructeurs tot industriële kmo’s – weten dat te waarderen. De bijhorende stress nemen we er graag bij”, aldus Breemans.