Net over de grens, in de Nederlands-Limburgse Beek, houdt Macintosh Retail Group zijn hoofdkantoor. Wie? De namen van hun merken als Brantano, Scapino en Kwantum klinken allicht bekender in de oren. Deze beursgenoteerde groep in onze achtertuin telt maar liefst 875 winkels in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Voornamelijk schoenen, maar dus ook interieurartikelen. Eén van de topmensen bij Macintosh is Eric Coorens , een 47-jarige Maastrichtenaar die graag in ons land vertoeft (foto). Zoals vrijdag, toen hij een gloednieuw experiment bij Brantano persoonlijk ging bekijken.
“Het is de bedoeling dat we de voeten van onze klanten in de winkels digitaal gaan opmeten,” zegt de COO van Macintosh Retail Group. “Dit dient niet alleen om de juiste maat te kennen, maar ook het gewenste draagcomfort van de klant te achterhalen. De klant kan in de winkel op het scherm de metingen volgen en alles vastleggen in een soort ‘voetenpaspoort’. Dit kan hij vervolgens thuis of bij een volgend winkelbezoek opvragen, zodat meteen de juiste schoen kan gekozen worden. Voor internetbestellingen is dit bijvoorbeeld erg handig.”
En er zijn nog meer mogelijkheden. “Stel dat je wil dat je kind de nieuwe schoenen een jaar moet dragen. Dan kunnen wij met de voetenscan bepalen welke maat je dan best moet kopen,” legt Coorens uit. “Het is een wetenschappelijk-technologische basis voor gepersonaliseerd verkoopadvies. Zowel onze personeelsleden als de klanten in de testwinkel zijn heel enthousiast. We gaan in het najaar nog meer tests doen, en bij positieve evaluatie, dit concept tegen volgende zomer uitrollen in al onze schoenenwinkels.”