bouw-regionale-luchthaven-brustem-start-in-2012_5_460x0

Bouw Limburg Regional Airport start in 2012

“De interesse voor de luchthaven is in elk geval groot”, zegt ondernemer Guido Van Pée. “Dat merken we aan de aanvragen die we nu al binnenkrijgen vanuit het buitenland. Brustem ligt ook zeer goed, tussen Nederland en Duitsland in.”

Ons voorbeeld is Kempen Airport in het Nederlandse Budel.

Regionale luchthavens worden in de toekomst volgens Van Pée alsmaar belangrijker. “Nu kunnen kleine jets voor 4 à 5 personen nog op de grotere luchthavens terecht zoals Luik, maar die krijgen alsmaar meer aanvragen te verwerken. Kleinere vliegtuigen betalen ook minder, dus die zijn commercieel minder interessant voor een grotere luchthaven. Die nichemarkt willen wij wel bedienen. We willen ook een hotel en een internationale vliegschool waar studenten kunnen blijven slapen.”

Guido Van Pée pakt het project aan, samen met Marc Tuts. LRM wil voor 30 procent participeren, maar eerst moet natuurlijk die onteigening rond zijn”.

De milieuvergunning is er al enkele jaren. “Die loopt nog tot 2024. We moeten natuurlijk ook nog een bouwvergunning aanvragen voor het gebouw. Dat zal zo’n 8 à 10 miljoen euro kosten. We gaan dat in stappen zetten. De eerste fase zou er moeten staan tegen 2012, de laatste tegen 2020.”

Dit is een samenvatting van een artikel dat in Het Belang van Limburg van 1 februari verscheen. Abonnees en losse kopers vinden het volledige artikel in hun krant. Geen abonnee of losse koper? Met de online krant kan via uw pc de krant lezen, artikels downloaden en in het archief van het afgelopen jaar zoeken. hier om 14 dagen gratis te proberen.