mosaique 1

Bordeaux: de betere bestemming voor business

Vraag wereldwijd naar de plaatsnaam die het meest doet denken aan lekkere wijn, en je komt vast en zeker uit bij… Bordeaux. De 7.000 wijnhuizen in de regio, die met grote fierheid de naam van de stad als kwaliteitslabel voeren, zijn echter maar één van de vele aantrekkingspolen voor de miljoenen toeristen en zakenmensen die er jaarlijks over de vloer komen. Dankzij een uitzonderlijke vereniging van krachten tussen overheid en lokale economie, profileert de stad zich vandaag wereldwijd als een topbestemming voor MICE (meetings, incentives, congressen en exibitions). Een schoolvoorbeeld van een uitgekiende strategie om de economische welvarendheid van de hele regio voor lange termijn te verzekeren. Hier kunnen wij nog wat van leren! Een reportage:

Waar trekken Belgische bedrijven naartoe om voor hun klanten, personeel of leveranciers een meerdaagse businessmeeting op te zetten? Het moet niet altijd naar Brugge, Berlijn of Barcelona zijn… Benieuwd naar een bestemming die tot de verbeelding spreekt? Dan kom je bijvoorbeeld uit bij… Bordeaux. De stad heeft de afgelopen 20 jaar gigantische inspanningen gedaan om zich op de kaart te zetten als ‘meer dan alleen de wijn’. Onder leiding van voormalig Frans premier Alain Juppé, 23 jaar lang burgemeester van Bordeaux, werden ingrijpende veranderingen doorgevoerd om een nieuw businessmodel in de regio te verankeren. Een masterplan dat vandaag uitmondt in een aanbod van talrijke troeven om een zakelijk publiek dagenlang te boeien, doorgaans onder een stralende zon…

“We moeten eerlijk zijn: alle bezoekers kwamen tot enkele jaren geleden louter en alleen naar Bordeaux omwille van de wijn”, zegt Stéphane Kintzig, directeur van BEAM (wat staat voor Bordeaux Events And More). “Onze 7.000 ‘chateaux’ genieten nog steeds een enorme aantrekkingskracht. Vanuit de hele wereld komen liefhebbers naar hier om de domeinen te bezoeken, exclusieve wijnen te proeven én ze massaal te kopen. Maar: de beleidsmakers hebben tijdig ingezien dat er meer nodig is om Bordeaux als merknaam te bestendigen. En dus is er keihard gewerkt om bijkomend, andere troeven in de schaal te werpen.”

Infrastructuur en cultuur
Een eerste stap in het plan van Juppé was de opwaardering van het historische centrum. De klassieke 18e eeuwse gebouwen werden volledig opgeknapt tot een compact, doch imposant geheel dat een rijke geschiedenis van welvaart uitstraalt. Niet voor niets werd het centrum van Bordeaux op de lijst van het Unesco-werelderfgoed geplaatst. Met blikvangers als Le Grand Théâtre, Place des Quinconces (het grootste plein van Frankrijk), Place de la Bourse, of de langste autovrije (winkel)straat van Europa, Rue Sainte-Cathérine, is het aangenaam kuieren door de binnenstad, die gekleurd wordt door duizenden authentieke retail- en horecazaken. Een tweede aspect dat enorm opvalt: het openbaar vervoer is hier heer en meester. Er werd fors geïnvesteerd om zowel de lokale bevolking als de bezoekers vlot, veilig en betaalbaar naar en door het centrum te loodsen. Met het vliegtuig ben je vanuit Brussel op 1u15 uur in Bordeaux, met de TGV sta je vanuit Parijs op 2 uur in de winkelstraten, en ter plaatse is de tram (zonder bovenleiding!) het meest courante transportmiddel. Echter, dé belangrijkste ingreep is de aanleg van de kilometerslange kade langs de rivier Garonne. De oude pakhuizen werden afgebroken om wandelaars en fietsers te laten flaneren. Terrasjes, kleine winkels, foodstands en artiesten van allerlei slag maken de passage aangenaam. Eindpunt van de kade is het indrukwekkende Cité du Vin, een hypermodern belevingsmuseum dat volledig in het teken van de wijn staat. Het project heeft 80 miljoen euro gekost en is een must in het programma van iedere bezoeker. Ook andere bezienswaardigheden, zoals de licht- en watershow in de gigantische bunker waar tijdens de oorlog de duikboten werden verstopt, vervolledigen het brede culturele aanbod.

Economie spant samen
Al deze attractiepolen zijn tevens items op de menukaart om het programma te stofferen voor zakelijke bezoekers. Bordeaux heeft er echt werk van gemaakt om groepen van 20 tot 50.000 mensen in alle comfort (en op een duurzame manier) te ontvangen. “Onze grote sterkte is dat wij, als exploitant van alle soorten MICE-infrastructuur, nauw samenwerken met diverse partijen, zoals het stadsbestuur, openbaar vervoer, hotelsector, cateringbedrijven of touroperators”, aldus nog Stéphane Kintzig van BEAM. “We hebben hier alles: van gezellige meetingrooms, over goed uitgeruste auditoria tot naakte vloeroppervlakte voor de organisatie van de grootste beurzen en events van Europa (genre Heizelpaleizen, maar dan in de moderne vorm). In onze 5 eigen locaties verwelkomen we jaarlijks 1 miljoen bezoekers. Alle aanvragen worden door professionals van ons team individueel begeleid om een onvergetelijk evenement op maat uit te werken. Alle ondersteunende partners beseffen het belang van een intense samenwerking om zo onze gemeenschappelijke doelen te bereiken: tevreden bezoekers en een enorme impuls voor onze lokale economie.”

Eén aanspreekpunt
Het blijkt een succesformule. “Op deze manier hebben we Bordeaux op de kaart kunnen zetten als één van de aangenaamste locaties voor klein- én grootschalige congressen, beurzen, sportevenementen, incentives, maar ook kleinere teamvergaderingen, trouwfeesten of familiereizen”, stelt Kintzig. “We vormen in onze stad met alle partijen een geoliede machine, die alle soorten events tot in de puntjes kan uittekenen en diverse voordelen kan toekennen. Denk aan gratis tramtickets, betere hoteltarieven, luchthaventransfers, exclusieve bezoeken aan wijndomeinen, gastronomie op sterrenniveau, enzovoort. Een totaalbeleving dus voor elke gast. Daar zijn we redelijk uniek in. We merken meer dan ooit dat onze service, waarbij we de organisatoren vanuit de hele wereld volledig ontzorgen, enorm gewaardeerd wordt. Nu de eventsector na de donkere coronaperiode opnieuw op volle toeren draait, liggen de kwaliteitseisen nog hoger dan voordien. En als je dan kunt terugvallen op een betrouwbare, lokale partner die alle ins en outs kent, en voor jou alle contacten regelt: dan zit je op rozen!”