Diepenbeek_ATF_sfeerbeelden (1)

Bokkie lokt cijferberoepers naar de praktijk

Accountantskantoren als SBB lanceren samen met BV Bockie De Repper de campagne 'Accountants van de Toekomst', waarbij ze jongeren enthousiast willen maken om te kiezen voor een cijferberoep. Hogescholen als UCLL gaan er alvast enthousiast in mee.

Een aantal grote accountantskantoren, waaronder SBB en Van Havermaet, lanceren een campagne om jongeren te laten kennismaken met de mogelijkheden van het beroep. “Want jaar na jaar kiezen steeds minder studenten voor ons vakgebied”, zegt Bart Nelissen van SBB. “De daling van de afgelopen 4 jaar in de hogescholen bedraagt zo’n 30%. En dus moeten we actie ondernemen.”

Om het beroep van accountant weer aantrekkelijk te maken, bundelden acht belangrijke spelers de krachten: Baker Tilly, BDO, Decupere & Partners, Moore, SBB, Vandelanotte, Van Havermaet en VGD. Met de campagne willen ze het potentieel van de job schetsen én de instroom verhogen van studenten die voor accountancy kiezen.

In een ludiek filmpje toont campagneambassadeur Bockie De Repper alvast hoe hij erin slaagt zijn dromen waar te maken, samen met zijn accountant. “Een eigen frituursnack uitbrengen, dat heeft altijd op mijn bucketlist gestaan. Samen met mijn accountant Steff ben ik er in geslaagd.”

Bart Nelissen van SBB en vertegenwoordiger van Accountants Van Morgen: “We willen jongeren laten kennismaken met de gevarieerde jobinvulling van een accountant. Het takenpakket omvat zoveel meer dan cijferwerk. Accountants zijn vandaag adviseurs die meedenken en meewerken aan de strategie van ondernemers. Je helpt dromen waarmaken, ideeën concreet stellen, nieuwe producten lanceren… je bouwt oprecht mee aan iemands verhaal. We hopen dat deze campagne jongeren nieuwsgierig maakt naar meer!

Wie er alvast oren naar heeft, is Hogeschool UCLL. Zo’n 460 UCLL-studenten legden tijdens een recent event de nodige connecties met elkaar en met 18 grote namen uit de financiële, fiscale en accountancy wereld. Let’s talk about tax, baby!

“We willen graag samen met toonaangevende organisaties, middelbare scholen en onze medewerkers de handen in elkaar slaan om jongeren vertrouwd te maken met deze razend interessante en snel bewegende wereld,” aldus Eva Vanspauwen, opleidingsverantwoordelijke Bedrijfsmanagement aan de UCLL in Diepenbeek. De eerste stappen zijn gezet, hopelijk volgt de concrete invulling snel.