Bob Joosten van logistiek dienstverlener Wessem Port Services Group is al jaren een overtuigd bruggenbouwer. Al ruim 20 jaar heeft het bedrijf uit het Nederlandse Wessem van de algemeen directeur zijn vaste stek in België, meer bepaald in industriezone Europark in Lanaken. Het doet er zaken met gevestigde waardes zoals Sappi, steen- en betonfabrieken, Meers, Wynands Bulk Care en Gobo. “Als je in een ander land wil groeien, werk dan samen met lokale ondernemers”, tipt Joosten.
Wessem Port Services – goed voor jaarlijks 25 miljoen euro omzet – is actief in diverse bedrijfstakken, met name in de chemische industrie, de (wegen)bouw, papierindustrie, recycling, de keramische industrie, de agrarische sector en de containerbranche. De groep met 100 werknemers heeft zich ontwikkeld tot een grensverleggende logistieke dienstverlener en is de thuishaven voor vele gerenommeerde klein- en grootschalige bedrijven in de directe regio en ver daarbuiten. Wessem is als Euregionale aanbieder van havenfaciliteiten erg geschikt om een rechtstreekse aansluiting met de kade aan het Albertkanaal te realiseren. In België is het bedrijf vooral actief in Lanaken. Aanmeren in Nederland bij Wessem kan in Maastricht, Stein en Wessem zelf.
Complementair
“Volgend jaar vieren wij ons 50-jarig bestaan”, verduidelijkt Joosten. “Vanuit Wessem zijn we gegroeid en sinds 22 jaar hebben we een vestiging in België die complementair is met de andere locaties. De ene heeft wat te bieden dat de andere niet heeft. Onlangs hebben wij nog 2 ha grond verworven voor de uitbreiding van onze site in Lanaken. Wij willen nog verder doorgroeien door ons bedrijf meer uit te bouwen. De Belgische markt heeft momenteel een aandeel van 15 % in onze omzet”.
Moeilijkheden
We mogen dan wel buren zijn, toch bestaan er grote verschillen die het werk niet altijd even evident maken. “Wij hebben nu uitbreidingsplannen in Lanaken. In Nederland heeft de construteur de leiding bij een bouwproject, in België is dat de architect. Zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden op wetgevend vlak. We mogen dan ook wel in Europa werken, maar verenigd is het nog niet. In Duitsland bedraagt het maximale gewicht 40 ton op de weg, in België 45 en in Nederland 50. Dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op en dan heb ik het nog niet over de vele invoerbewijzen, vervoer afvalstoffen … Europa heeft nog een lange weg af te leggen”, zucht Joosten.
Open communicatie
“Of je nu met Belgen, met Nederlanders of andere nationaliteiten voert, het belangrijkste is een open communicatie. Zeg duidelijk wat je van elkaar verwacht”, vervolgt Joosten. Verder adviseert de bedrijfsleider om lokaal te handelen. “Dat gaat het snelste. Zij zijn bekend in de streek en weten waar ze moeten zijn. Je moet echt niet proberen daar het wiel opnieuw uit te vinden”, besluit Joosten.
Ontbreek niet op de grootste Euregionale speed business dating ooit. Kom op 24 oktober naar de brug in Kanne over het Albertkanaal en ontmoet 500 topondernemers uit België en Nederland. Schrijf u nu in via deze link!