familiebedrijven vkw

Blog moet familiebedrijven flinke duw geven

Het Expertisecentrum Familiebedrijven van VKW Limburg lanceert een compleet nieuwe smartblog over familiebedrijven: FamX. De blog helpt de Limburgse familiebedrijven de juiste keuzes maken.

VKW Limburg duwt daarmee het gaspedaal om de Limburgse familiebedrijven te ondersteunen nog verder in. Dit keer met een speciaal ontwikkelde smartblog. FamX wil op termijn bol staan van getuigenissen en visies van experten en familiale ondernemers in korte filmpjes. Onder meer Ronnie Leten, gewezen CEO van Atlas Copco en toen bij de beste CEO’s ter wereld gerekend, of deskundigen zoals professor Alain Laurent Verbeke, hebben hun medewerking al toegezegd. Zij delen bijvoorbeeld hun visie over de rol van de familiale of juist niet-familiale leider van het bedrijf, of over de rol van de onafhankelijke voorzitter van de raad van bestuur.

“Maar ondernemers leren ook graag van andere ondernemers”, zegt Koen Hendrix, coördinator van het Expertisecentrum Familiebedrijven (foto). “Behalve experten en deskundigen, laten we vooral ook de familiale ondernemers zelf aan het woord over hun ervaringen, valkuilen en tips. Op die manier willen we voor elk familiebedrijf, klein of groot, op een boeiende manier een spiegel voorhouden. Dat moet hen helpen bij het maken van de juiste keuzes die de toekomstige richting van het familiebedrijf zullen bepalen.” Om de blog te coördineren werd Sophie Siborgs in huis gehaald.

Sterk merk
Een bevraging van VKW Limburg bij 800 Limburgse familiebedrijven leert dat familiebedrijven zich meer en meer bewust zijn van het sociaal en economisch voordeel dat zij kunnen halen door zich te uiten als een trots familiebedrijf. Meer dan 90 procent van de respondenten is van oordeel dat de factor familiebedrijf wel degelijk een belangrijke rol speelt in het succes van het bedrijf. Eén op twee bedrijven noemt zich uitdrukkelijk een familiaal bedrijf: een troef om medewerkers aan te trekken en vooral aan boord te houden in deze tijden van schaars talent.

“Het familiebedrijf bewust als een sterk merk promoten, kan indirect leiden tot betere prestaties omdat medewerkers zich meer betrokken voelen door een sterkere identificatie met de waarden van het familiebedrijf”, zegt Koen Hendrix. “Heel wat Limburgse bedrijven staan op de drempel van de overdracht naar de volgende generatie”, weet gedelegeerd bestuurder Ruben Lemmens van VKW Limburg. “Wij vinden het daarom belangrijk om onze kennis en knowhow aan hen ter beschikking te stellen. Dat is goed voor de verankering van deze bedrijven én voor de Limburgse economie”, aldus Lemmens.