bjorn JCI kopie

Björn Bouwmans: “Ik moest de bergen in om na te denken over de volgende stap.”

Na Valerie Cesar stellen we nu de tweede kandidaat voor de titel van Limburgse Jonge Ondernemer van het Jaar voor: Björn Bouwmans (32), oprichter en zaakvoerder van Younit. Een ondernemer die met zijn bedrijf de Limburgse evenementensector in sneltempo heeft veroverd. Maar de groei ging niet zonder uitdagingen. "We zijn op vijf jaar tijd van 13 gegroeid naar 1300 actieve medewerkers. Dat neemt energie, en daarom heb ik me even teruggetrokken in de bergen om na te denken over de toekomst”, vertelt hij.

Ondernemen stond niet bovenaan zijn lijstje. “Ik heb marketing gestudeerd, maar dat lag me niet zo”, zegt Björn. “Daarna een jaar boekhouding, want ik dacht: dat ga ik ooit nog nodig hebben.” Tijdens zijn studentenjob in de evenementensector ontdekte hij echter een wereld waarin hij zich later zou onderscheiden. “Ik werd als student uitgezonden naar Hangar 58 en kreeg steeds meer verantwoordelijkheden. Op een bepaald moment was ik eindverantwoordelijke, maar ik voelde dat ik aan het plafond zat”, legt hij uit.

Skilift in de bergen
Het idee voor Younit werd letterlijk op grote hoogte geboren. “In een skilift kreeg ik telefoontjes van ex-klanten en ex-collega’s”, vertelt Björn. “De ene zocht kwalitatief personeel, de andere wilde een flexibele studentenjob. Toen heb ik twee mensen rondom mij genomen en gezegd: ‘Dit is mijn idee. Hebben jullie zin om mee te springen?’ En we zijn gesprongen.”

Die sprong betekende meteen een andere aanpak. “We zijn geen standaard interimkantoor”, benadrukt Björn. “Bij traditionele uitzendkantoren kijkt men naar de vraag van de klant en zoekt men daar een beschikbare werknemer bij. Wij werken omgekeerd: we vertrekken vanuit onze mensen, onze community. We bouwen aan een sociaal vangnet en een sterke teamsfeer.”

Mensen eerst
Bij Younit draait alles om mensen. Oprichter Björn spreekt dan ook nooit over ‘personeel’, maar over medewerkers. “Ik wil dat ze het beste uit hun leven halen”, zegt hij. “Keuzevrijheid is daarbij een van onze kernwaarden. Wil je veel werken? Prima. Liever wat minder? Ook goed. Als mensen gelukkig zijn in wat ze doen, straalt dat af op onze klanten.”

Die filosofie zit verweven in de naam van het bedrijf. “‘You’ verwijst zowel naar de medewerker als naar de klant, omdat beide even belangrijk zijn. ‘Unit’ staat dan weer voor eenheid en samenwerking, de kern van hoe wij als team functioneren. Wij bouwen niet gewoon een bedrijf, maar een community waarin iedereen zich goed voelt en de kans krijgt om te groeien.”

Out-of-the-box denken

Younit heeft zich gespecialiseerd in de horecasector, met een sterke focus op bediening. “Hospitality, hostesses, parkingwachters: dat kunnen we allemaal. Maar onze échte sterkte ligt in de bediening en projectmanagement. Wij nemen volledige evenementen uit handen van klanten. Hebben ze vier feesten gepland, maar slechts twee maîtres beschikbaar? Dan zorgen wij voor de extra leidinggevenden en crew om alles vlot te laten verlopen”, aldus Björn.

Zijn grootste troef? Out-of-the-box denken. “De eventsector vraagt flexibiliteit en snelle beslissingen. Je hebt een probleem en dat moet nú opgelost worden. Er is geen tijd voor meetings of uitgebreide analyses. Stel dat het eten niet op tijd klaar is, dan moet ik een manier vinden om het koppel happy te houden terwijl er honderd mensen honger hebben. Dat soort uitdagingen los ik dagelijks op.”

Van stress naar succes

Het succes van Younit kwam niet zonder obstakels. “De opstart en het verkrijgen van een interim licentie in België was een hele uitdaging. Dat proces duurde bijna een jaar”, vertelt Björn. Ook de coronaperiode was een zware dobber. “Twee keer heb ik mijn hele pool moeten vervangen. Eerst viel al het werk weg, en zodra de sector weer open ging, werden we overspoeld met aanvragen. Op donderdag hadden we niets, op vrijdag moesten we plots 100 jobs invullen.”
Vandaag is Younit uitgegroeid tot de grootste speler in Limburg op het vlak van eventpersoneel. “We werken op de grootste evenementen, zoals de Voka Invitito en de VKW Happening, maar ook voor private dining bij topbedrijfsleiders”, zegt Björn trots.

Grenzen verleggen
En wat brengt de toekomst? “Daar ben ik nu net in de bergen over aan het nadenken”, lacht Björn. “We willen uitbreiden naar andere provincies en sectoren zoals logistiek, maar zonder in te boeten op kwaliteit.” Daarnaast wil hij ook de sector vooruit helpen. “Ik lobby voor een paritair comité in de evenementensector, zodat er eindelijk een duidelijk referentiekader komt voor eerlijke lonen en voorwaarden.”

Eén van de vier finalisten gaat op 3 april naar huis met de publieksprijs… Wie dat wordt, bepaal jij! Breng je stem uit via deze link!

Tickets voor de grote Award-show, op 3 april in Hasselt, zijn te bestellen via deze link.