Sinds het Truiense aannemingsbedrijf Betonac in 2007 werd overgenomen door de Koninklijke BAM Groep, werd de focus geleidelijk verlegd van Wallonië naar Limburg. “Met projecten als het Klaverblad in Lummen, de carpoolparking in Hasselt en de brug in Hoeselt, hebben we hier meer dan onze handen vol,” zegt algemeen directeur Leon Luyten. “Zeker voor onze mensen is dat interessant, want het is tegenwoordig al moeilijk genoeg om nieuwe bouwvakkers te kunnen vinden.”
In dat kader kijkt het precies 100 jaar oude Betonac met veel belangstelling uit naar andere Limburgse infrastructuurprojecten als de Noord-Zuid en het Spartacusproject. “Van dat laatste hebben we de tunnel onder de Hasseltse Singel al binnen, we hopen hier snel mee te kunnen starten,” gaat Luyten verder. Met zo’n 330 medewerkers verdeelt Betonac de tijd zowat gelijkmatig tussen wegenbouw en burgerlijke bouwkunde.
Nieuwe NATO-hoofdkwartier
De schaalvergroting na de overname door BAM (met ook Interbuild, CEI-De Meyer en Galère) betekent ook voor Betonac een belangrijk voordeel. “Steeds meer grote projecten worden opgevat als PPS-formule, waarbij wij als bouwbedrijf een eigen inbreng moeten doen. In een grote, internationale structuur is dat uiteraard veel makkelijker. Als onderdeel van BAM mogen we ook meewerken aan de bouw van het nieuwe NATO-hoofdkwartier, een project van 450 miljoen euro.” Letterlijk en figuurlijk op de goede weg dus…