Covess bestaat al bijna 25 jaar. Daarvoor verdiende zaakvoerder Tony Vanswijgenhoven zijn strepen bij Etes, waar hij een systeem uitvond (en commercialiseerde) om met een plooibaar schuifdak, trailers op een snelle en efficiënte manier te laden en lossen. De merknaam was Sesam, een internationaal gewaardeerd product, dat voor een mooie prijs werd verkocht aan een multinational. Met (een deel van de) opbrengst startte Vanswijgenhoven met Covess, een start-up met een technologie van composiet drukvaten voor vrachtwagens en tal van andere toepassingen. Door de stevigheid en het lichte gewicht van de thermoplastische drukvaten kon er enorm veel bespaard worden op (onder meer) brandstof. Vanswijgenhoven haalde de juiste mensen aan boord om de technologie te verfijnen. Vandaag produceert Covess vooral composietvaten voor waterstoftoepassingen, gebaseerd op dezelfde principes. Een nichemarkt met een enorm potentieel.
Vanuit kostenbesparende overwegingen zoekt Covess voortdurend naar mogelijkheden om de elektriciteitsconsumptie terug te dringen. Daarbij wordt de hulp ingeroepen van Vlegel Technology. Het Genkse ingenieursbedrijf is eerst grondig de actuele situatie bij Covess gaan opmeten, om vervolgens een straf reductieplan op poten te zetten. “De software van Vlegel voorziet ons tijdens het productieproces van de nodige informatie”, legt Vanswijgenhoven uit. “Vervolgens kunnen we onze installaties aanpassen om de elektrische consumptie zoveel mogelijk in te perken. We produceren niet alleen een ‘game changer’ in onze industrie, maar willen deze ook op een duurzame manier op de wereld helpen. En we mikken hiermee op de energiereductie van 40 tot 50%”
Deze manier van slimme energiemonitoring is waar vele Limburgse bedrijven naar op zoek zijn. Volgens een heel recente enquête van Voka Limburg is een kwart bezig met (of wil werk maken van) energiemonitoring. De redenen zijn simpel: “We stellen vast dat de helft van onze industriële productiebedrijven door de energiekosten wordt geremd qua competitiviteit”, stelt Johann Leten van Voka Limburg. “Dit is voor hen een reden om de investeringsplannen terug te schroeven, en als er iets is dat we moeten vermijden, dan is het dat wel…”
“Dat de ondernemingen in Limburg meer willen inzetten op een duurzame bedrijfsvoering, is niet louter een aanvoelen, maar een vaststelling”, vertelt Jonas De Raeve, directeur Belangenbehartiging bij Voka Limburg. “Dit stelt hen niet alleen in staat hun kosten te verlagen en innovatie te stimuleren, maar ook hun merkreputatie te verbeteren. Aldus wordt de aantrekkelijkheid voor zowel consumenten als talentvolle medewerkers verhoogd. Het zijn deze boodschappen die we ook meegeven in de actieplannen binnen ons Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) en onze specifieke Business Clubs”, aldus nog Jonas De Raeve. “Zo tekenen we samen een realistisch pad uit richting een duurzame en klimaatneutrale bedrijfsvoering tegen 2050.”