Na de sluiting van de Ford-fabriek in december 2014 kreeg het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) de opdracht om de toekomstplannen voor de site te coördineren. Vandaag gaat het masterplan zijn laatste fase in. Er zijn nu 3 zones afgebakend:
– De watergebonden zone C (48 ha) wordt een grootschalige, logistieke site van H.Essers. Zeven van de 15 hallen zijn er al in gebruik genomen. Op de strook langs het Albertkanaal bouwt de Vlaamse Waterweg ‘Port of Limburg’, een nieuwe binnenhaven met containerfaciliteiten en een kade van 425 meter.
– Op de niet-watergebonden zone B (42 ha) aan de Henri Fordlaan ontwikkelt Genk Green Logistics (Intervest & Group Machiels) een uiterst modern logistiek en semi-industrieel complex van 250.000 m² met 21 grote sleutel-op-de-deur units. Met Eddie Stobart, P&O Ferrymasters, Nippon Express en Neovia Logistics zijn de eerste bedrijven hier al actief.
– Naast wegen, fietsinfrastructuur, gezamenlijke parkings, water- en groenbuffers is in de centraal gelegen zone A de verzameling van een aantal kleinere kavels (samen 4,5 ha) die voorzien zijn voor ondersteunende functies. De aanleg van deze nieuwe infrastructuur zit in de laatste fase. Met de recente grondoverdracht nemen POM Limburg en stad Genk de invulling en ontwikkeling hiervan volledig voor hun rekening.
Acht jaar na de sluiting hebben de oude Ford-fabrieken dus plaatsgemaakt voor een duurzaam en toekomstgericht grootschalig logistiek bedrijventerrein. “Met Flanders Logistics Valley worden Limburg en Vlaanderen nog sterker op de Europese kaart gezet. Samen met de lokale besturen en private partners zullen we deze site tot een innovatieve haven uitbouwen”, zegt Vlaams minister van Economie Jo Brouns.
Zijn collega van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters beaamt: “Een rijk verleden maakt plaats voor een beloftevolle toekomst. Logistics Valley Flanders heeft een strategische ligging aan het Albertkanaal, met verschillende inlandterminals en een spooraansluiting. Hierdoor vormt ze een belangrijke schakel in de verduurzaming van de logistieke sector in Vlaanderen.”
De Genkse burgemeester Wim Dries, schepen Toon Vandeurzen en gedeputeerde van Economie Tom Vandeput zijn verheugd dat de stad Genk en POM Limburg de kans krijgen om deze site als innovatieve smartport op de Europese kaart te zetten. “Limburg en Vlaanderen kunnen een zwarte bladzijde nu definitief omslaan”, zeggen ze resoluut.