Seppe Van Daele_13 kopie

Beschamende leerprestaties: bedrijven eisen actie!

Uit grootschalig onderzoek in 58 landen blijkt dat het kennisniveau voor wiskunde en wetenschappen in Vlaanderen drastisch achteruitgaat. Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir wil instant ingrijpen. "Hoognodig", vindt Voka Limburg, "want de enorme daling is een frontale aanval op de toekomst van onze kenniseconomie, het fundament van onze welvaart. Limburg heeft maar één grondstof: kennis. Als we er niet in slagen om die kennis beter te ontwikkelen, dan dreigt de eeuwige middenmoot..." Het Limburgse bedrijf Automatus biedt meteen een reddingsboei aan.

“Ik heb gevloekt”, reageerde minister Demir op de bekendmaking van de resultaten. “Er moet dringend actie ondernomen worden om de vrije val te stoppen. En niet alleen voor wiskunde en wetenschappen. De kennis van het Nederlands moet eveneens drastisch worden opgekrikt, en dit al op jonge leeftijd.”

Beschamend
Een boodschap waar Voka Limburg het mee eens is. “Beschamende cijfers”, weet Johann Leten (die zelf ooit afstudeerde met de hoogste onderscheiding, nvdr.). “De kwaliteit van ons onderwijs blijft achteruitlopen, en dat is nefast. We moeten onze kenniseconomie koesteren, want het is onze enige grondstof. Er is politieke moed nodig voor een onmiddellijke koerswijziging die moet zorgen voor het rechthouden van de ruggengraat van onze Limburgse economie. Bijvoorbeeld? De leerplicht laten dalen van 5 jaar naar 3. En in het schoolprogramma moet meer aandacht gaan naar STEM.” Hij neemt geen blad voor de mond: “Ook de professionalisering van de leerkrachten moet een prioriteit zijn in het basisonderwijs”, vindt Leten.

Oefenen
Een mogelijke oplossing wordt alvast voorgeschoteld door Automatus, de Limburgse start-up van Marc en Seppe Van Daele (misschien ook gekend als Wijsr). Zij hebben een platform ontwikkeld dat leerlingen helpt in het verbeteren van hun rekenvaardigheden. Zo’n 18 maanden na de lancering van Automatus zijn er in totaal al 18 miljoen wiskundige oefeningen gemaakt. “Als de basisprincipes goed ingeoefend worden, is er ruimte vrij in het ‘werkgeheugen’ van de leerling om meer complexe bewerkingen uit te voeren. Zo helpen dus dus daadwerkelijk aan de verbetering van de algehele kennis, wat niet alleen de studenten in kwestie helpt, maar ook de bedrijven en organisaties waar deze mensen later zullen tewerkgesteld worden.”