Aan wie kan je de fakkel beter doorgeven dan aan een bedrijf dat in kaarsen doet? Dat moet ook de jury gedacht hebben van De Fakkel, een trofee die jaarlijks wordt uitgereikt aan een Limburgs familiebedrijf met een uitzonderlijke staat van dienst. Spaas uit Hamont-Achel haalde het voor De Blauwe Vogel (Sint-Truiden) en Haletra (Houthalen-Helchteren).
“De Fakkel staat symbool voor een Limburgs familiebedrijf dat op verstandige wijze omspringt met zijn continuïteit en een duidelijke ‘governance’ geïmplementeerd heeft”, zegt Bart Balis, voorzitter van het Family Business Center bij Voka Limburg. “We reiken de prijs traditioneel uit tijdens de Family Business Happening, die door de coronaperikelen noodgedwongen online moest uitgezonden worden naar de deelnemers.”
Als laureaat kwam Spaas uit de bus, zoals het vroegere Spaas Kaarsen thans wordt genoemd. Ben en Sarah Spaas mochten uit handen van Paul Kerkhofs, ondervoorzitter van Voka Limburg, de trofee in ontvangst nemen. Hiermee is de opvolger gekend van Nelissen Steenfabrieken, dat vorig jaar op de memorabele 16e mei, op het hoogste schavot mocht plaatsnemen. (In 2018 won H.Essers, in 2017 was het Brouwerij Martens).
De jury motiveert de keuze bij monde van Axelle Henrard: “Wat in 1853 begon als een kleine wasblekerij voor kaarsen in kerken en abdijen, groeide na vijf generaties uit tot een internationaal bedrijf dat actief is in 40 verschillende landen. Gedurende vijf generaties slaagt de familie Spaas erin om de continuïteit te garanderen. De organisatie en structuur zorgen ervoor dat de familiale governance hoog in het vaandel wordt gedragen.”
Een straffe prestatie van Spaas, zeker omdat de twee andere genomineerden ook aanspraak op de zege mochten maken. Reisbureau De Blauwe Vogel van Trudo Carlier is sinds jaar en dag een gevestigde waarde voor internationale pakketreizen, en drukkerij Haletra, thans aangevoerd door Dieter Paredis, mag zich dezelfde status toe-eigenen in de drukkerijbusiness.