Nu Belgacom een glasvezelkabel heeft aangelegd op bijna alle regionale bedrijventerreinen in Limburg, start een intensieve campagne om de ondernemingen te overtuigen hier op aan te sluiten. Gesteund door de Limburgse werkgeversverenigingen, begint Belgacom zijn offensief in onze provincie. Dit vooral omdat hier het meeste industrieterreinen zijn uitgerust met glasvezel. Ten tweede wordt er ook een SALK-sausje over gegoten: door in te gaan op hun (commerciële) aanbod, genieten de Limburgse bedrijven van betere verbindingen voor dataverkeer, wat in tijden van economische heropbouw, moet zorgen voor meer efficiëntie en competitiviteit.
Belgacom is al meer dan 10 jaar bezig met de aanleg van glasvezelnetwerken. Zo’n 400 van de 500 regionale bedrijventerreinen in ons land zijn ermee uitgerust (80%). In Limburg gaat het om 93%. Het probleem is echter dat tot dusver slechts 5.000 klanten zelf hebben gekozen om de koperdraad, die de laatste meters tussen hun gebouw en het glasvezelnetwerk vormt, te vervangen door glasvezel. De winst in snelheid en betrouwbaarheid van het netwerk weegt blijkbaar nog niet op tegen de kostprijs, die tot dusver verschillend is voor elke onderneming apart.
Belgacom heeft nu echter een installatiepakket uitgewerkt, waarmee bedrijven op een voordelige manier kunnen aansluiten (1.000 euro als je 5 jaar klant wordt, 2.000 als je voor 3 jaar tekent). De telecommaatschappij wijst op de concurrentiële voordelen die bedrijven hiermee kunnen doen. “Dit is de technologie van de toekomst,” zegt Executive Vice-President Geert Standaert. “Gezien de enorme toename van de computerapplicaties, het succes van cloud-oplossingen én van werken op afstand, zal het belang van snelle, performante IT-, internet- en telecominfrastructuur alleen maar toenemen.”
Het Limburgse provinciebestuur, de POM en ondernemersverenigingen als Unizo, Voka en VKW steunen het verhaal. “Wij staan hier helemaal achter omdat onze bedrijven in het post-Fordtijdperk deze extra competitiviteit goed kunnen gebruiken,” aldus Urbain Vandeurzen van het Limburgse Ondernemersplatform (foto). “Elke vorm van voordeel ten opzichte van concurrenten, en zeker die in het buitenland, is mooi meegenomen.”