Graafdieper_Heerenlaak

Bedrijven wijzen op positieve impact van grind- en zandwinning

Het is precies 50 jaar geleden dat in het Maasland werd gestart met het winnen van grind op industriële schaal. Een gebeurtenis die voor Economisch Limburg een belangrijke rol van betekenis heeft gespeeld, en tot op vandaag van goudwaarde is voor het toerisme in onze contreien. Dat wil sectorvereniging Belbag met een campagne in de verf zetten.

Het Maasland is een populaire toeristische trekpleister in Limburg die meer dan een miljoen fietsers en 300.000 wandelaars lokt met diverse recreatie-, natuur- en landbouwgebieden, allemaal ontstaan als een gevolg van de grindwinning. Het bekende vakantiepark Terhills Resort is bijvoorbeeld gebouwd rond natuurlijke ontginningsplassen en ook de jachthavens in Kinrooi en Maaseik zijn het resultaat van ontginning. Ze zijn met ongeveer 1.000 ligplaatsen een belangrijke trekpleister voor watersportliefhebbers.

Daarnaast zien we dat heel wat binnen- en buitenlandse toeristen ervoor kiezen om aan hun bezoek aan de streek een overnachting te koppelen. En dus profiteren zowel horeca-uitbaters als de lokale Limburgse economie indirect mee van de 20 ontwikkelde grindwinningen die de voorbije halve eeuw ontstonden.

De vereniging van de ontginningsbedrijven Belbag wil ter gelegenheid van het jubileum het grote publiek bewust maken van de positieve impact die het uithalen van grind en bouwzand heeft gehad op de regio. Daarom wordt de campagne ‘Graaf Dieper’ opgezet. “Daarmee tonen we aan wat de ontginning van de natuurlijke rijkdom gedurende een halve eeuw aan het Maasland heeft bijgedragen”, besluit Belbag-voorzitter Frank Liebens.