pol vkw unizo medialife

Bedrijven klampen zich vast aan de schoolbanken

Limburgse bedrijven werken steeds meer samen met onderwijsinstellingen. Voor meer dan 90% is het aanbieden van stageplaatsen een populaire manier om de kloof tussen schoolbanken en arbeidsmarkt te verkleinen, zo blijkt uit een enquête van Unizo en VKW Limburg.

Straffer nog: 92% van de respondenten wilt minstens 3 maanden stage in bedrijven verplichten binnen élke opleiding. Andere vormen van samenwerking met de onderwijswereld zijn bedrijfsbezoeken, medewerking aan eindwerken of opdrachten, duaal leren, aanwezigheid op jobbeurzen of getuigenissen in de klas.

Waarom? Een vlottere invulling van vacatures en maatschappelijk engagement zijn voor 7 op 10 Limburgse bedrijven de belangrijkste motivatie. Meer dan 9 op 10 geeft aan dat stagiairs een streepje voor hebben bij toekomstige aanwervingen. Vooral als ze bereid zijn om bij te leren, gemotiveerd en stipt zijn.

En de obstakels voor samenwerking met het onderwijs? Een gebrek aan geschikte profielen bij leerlingen/studenten (voor 1 op 2), tijd (voor 1 op 3) en beschikbare plaatsen (voor 1 op 4) worden genoemd als de belangrijkste hinderpalen. Van degenen die vandaag nog niet met het onderwijs samenwerken, zegt ongeveer 3 op 10 dat dit geen meerwaarde biedt. Eén op 5 van deze groep zegt wel te willen, maar het nog niet gedaan te hebben. Opportuniteiten, dus!

Bart Lodewyckx en Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurders van respectievelijk Unizo Limburg en VKW Limburg, leggen uit: “Elke partij wint bij samenwerking: de school en de studenten aan de ene kant die de ‘echte’ praktijk kunnen ontdekken, en de onderneming aan de andere kant die toegang krijgt tot kennis, jonge talenten en potentieel nieuwe werknemers. Met 1 op 2 samenwerkende bedrijven is een belangrijke conclusie van dit onderzoek alvast dat het bedrijfsleven en het onderwijs niet (meer) gezien mogen worden als twee verschillende werelden. Een bijkomend element is daarenboven dat jongeren vanuit elk studieniveau kunnen proeven van ondernemerschap. En dat er dankzij die contacten en ervaringen op jonge leeftijd mogelijk ook een basis gelegd wordt voor nieuwe ondernemers.”

Foto: Jesse Claes van stagebedrijf Medialife, Bart Lodewyckx (Unizo Limburg) en Johan Schildermans (VKW Limburg).