Fruitsnacks JBC

Bedrijven betalen voor fruit: JBC en Bruno doen mee

Omdat de subsidies ontoereikend zijn om kinderen een heel schooljaar lang te laten proeven van vers fruit, springen bedrijven in de bres om de resterende weken voor fruitleveringen op school te sponsoren. Het project, Fruit the Future genaamd, is een initiatief van Fruitsnacks (Nieuwerkerken) en wordt als eerste omarmd door JBC (Houthalen-Helchteren) en Group Bruno (Bilzen).

Fruit Your School is een project waarmee in meer dan 350 scholen in Vlaanderen en in Brussel wekelijks een stuk vers fruit per leerling wordt aangeboden. Het is dankzij de subsidies van de betreffende overheden dat Fruitsnacks (en andere leveranciers) 55.000 leerlingen kunnen bedienen. “Maar… daar knelt vaak het schoentje,” zegt Roel Paesmans, zaakvoerder van Fruitsnacks. “De subsidies zijn een topinitiatief. Maar een schooljaar telt 35 weken, waardoor scholen vaak zelf moeten opdraaien voor de resterende 15 weken. Veel scholen hebben echter niet het budget om deze weken te bekostigen. En dat is heel jammer.”

Enter: Kristof Cuppens van Straight-Line Leadership. Hij kwam bij Fruitsnacks aankloppen om zelf, met zijn bedrijf, de resterende 15 weken te sponsoren in de school van zijn kinderen. “Naar dit voorbeeld zijn we dan gestart met Fruit the Future, waarbij we andere ondernemers oproepen om ook een lokale school te helpen bij de aankoop van vers fruit”, aldus nog Paesmans. Zo werken de bedrijven actief mee aan een gezonde levensstijl van onze jongeren.”

De bekende Limburgse bedrijven JBC en Group Bruno waren onmiddellijk wild van dit fruitig idee en hebben hun peterschap voor het project toegezegd. “Gezonde voeding is essentieel voor de ontwikkeling van onze kinderen”, zegt Bart Claes, CEO van JBC. “Met Fruit the Future kunnen we als ondernemers bijdragen aan een betere en gezonde toekomst voor hen. Dat begint met iets eenvoudigs als een stuk fruit… Als we een bijdrage kunnen leveren aan een leuke, lekkere en gezonde schoolomgeving dan doen we dit met plezier en overtuiging.”

Noë Bruno, bestuurder van Group Bruno is al even opgetogen over het project: ”Onze jeugd is de toekomst. Door hen te voorzien van gezonde voeding, investeren we in hun welzijn en prestaties. We zijn trots om deel uit te maken van dit belangrijke initiatief. Ik neem liever elke week een gezonde hap in een stuk fruit, dan een ongezonde hap uit het budget van de school van onze kinderen.”

Fruitsnacks nodigt nu alle Vlaamse en Brusselse bedrijven uit om ook hun steentje bij te dragen en zich aan te sluiten bij het Fruit the Future-initiatief. “We willen alle ondernemers de kans bieden om direct lokale impact te kunnen maken op de volgende generaties”, stelt Roel Paesmans. “Samen kunnen we ervoor zorgen dat elk kind, ongeacht het budget van de school, toegang heeft tot gezonde voeding gedurende het hele schooljaar.”