Tien jaar na de oprichting is het merk van borstvoedingsbeha’s Mammae failliet verklaard. Het afgelopen jaar haalden Martine en Eva Boonen alles uit de kast om het bedrijf te redden, maar dat is niet gelukt.
Het was een lumineus idee: een beha die jonge moeders toeliet om op een elegante, discrete manier hun baby te voeden. Eva Boonen en Martine Boonen (zelfde naam, geen familie) oogstten veel succes met hun concept. Ze wonnen de publieksprijs in het televisieprogramma De Bedenkers en waren laureaat bij wedstrijden als Bizidee en Comeva. Het klantenbestand groeide sterk, onder meer dankzij de steun van gekende ambassadeurs als Zsofi Horvath, Erika Van Tielen, Ann Van Elsen en Anke Buckinx.
Beaunen, zoals het bedrijf achter Mammae heet, groeide snel. De collecties werden niet alleen in België, maar ook in speciaalzaken in een tiental andere landen verkocht. Toch bleef de grote doorbraak en vooral de rendabiliteit uit. In 2017 legden vier business angels 320.000 euro extra kapitaal op tafel om het bedrijf te boosten. De oprichters zetten zelfs een stapje terug in het operationele management.
Na meer dan een jaar zwoegen en zweten om de trein op de rails te krijgen, is uiteindelijk beslist om de beha in de ring te gooien. Donderdagochtend trokken de zaakvoerders naar de rechtbank om de boeken neer te leggen, waarna prompt het faillissement werd uitgesproken. Vier medewerkers (waarvan twee langdurig afwezig) verliezen hun baan. Het spijtige is dat Limburg hiermee een toonbeeld van creatief en innovatief ondernemerschap verliest.