Kwarts is een bedrijf dat software heeft ontwikkeld om (onder meer) de communicatie tussen medische professionals en de farmaceutische industrie te stroomlijnen. Op basis van artificiële intelligentie wordt waardevolle informatie rond medische communicatie, voorschriften en behandelingen efficiënt en volgens de juiste prioriteiten doorgegeven. Het platform werd inmiddels uitgerold bij diverse grote spelers en heeft potentieel voor de wereldmarkt.
Dat is ook het Deense DLI Market Intelligence niet ontgaan. Zij nemen Kwarts over en trekken ermee naar de internationale klanten. “Het is voor ons de juiste partner, aangezien zij binnen de farmaceutische industrie over de nodige contacten beschikken”, stelt Van Proeyen. “Het zal de adoptie van AI-gestuurd werken in de industrie alleen maar vergroten.”
De Limburgse ondernemer beseft dat het op eigen houtje moeilijker zou zijn om internationaal door te breken. “Binnen ons bestuur hebben we diverse groeiscenario’s naast elkaar gelegd. De conclusie was dat een standalone commercialisatie zeer uitdagend zou zijn binnen de internationale context. Het verder uitbouwen van een eigen verkoopkanaal en dienstverlening zou ons ook onvoldoende onderscheiden ten opzichte van andere spelers. Het zoeken naar een strategische partner met een bestaand commercieel netwerk, die eveneens kwalitatieve marktdata ter beschikking heeft waarmee we het vertrouwen in onze AI-algoritmes verder konden vergroten, bleek een cruciale factor tot succes. Dergelijke partner werd gevonden in DLI Market Intelligence en dat heeft uiteindelijk geleid tot de verkoop aan het Deense bedrijf. Je moet ambitieus, maar ten gepaste tijde ook pragmatisch zijn: om digitale transformatie te realiseren in een groeiend ecosysteem, moet je met de juiste ingrediënten kunnen koken.”