Als een uitvloeisel van een ondernemersreis naar Silicon Valley, hebben 20 Vlaamse ondernemers (in feite 18 ondernemers, 1 politicus en 1 journalist van De Tijd) samen een gloednieuw product bedacht, uitgewerkt en weldra ook gecommercialiseerd. Bart Claes, CEO van JBC, was één van hen, CD&V-voorzitter Wouter Beke was de andere Limburger. Geïnspireerd door de vele digitale mogelijkheden in de VS, hielden ze samen een brainstorm, legden ze allen 2.500 euro op tafel en bereikten ze een consensus voor de ontwikkeling van een polshorloge, dat ouderen moet helpen om langer in hun eigen woning te kunnen verblijven. Het horloge, Embracelet genaamd, is waterdicht, beschikt over een gps-functie en bevat een alarmknop die verbonden is met de smartphone van familieleden.
Na de uitwerking van het idee (met de hulp van IMEC), was er extra kapitaal nodig om de armband tegen juli dit jaar in productie te kunnen brengen. Van de 20 reizigers die verder wilden meedoen, werd dit keer 25.000 euro gevraagd. Claes en Beke stemden toe en kijken nu hoopvol uit naar de lancering van de Embracelet. Wordt het een succes, dan hebben deze ondernemende Limburgers alvast aangetoond dat een simpel idee ook in België op korte tijd kan rijpen tot een innovatief en toekomstgericht product.