Baan 5 is de officiële naam van het snelheidsovaal, aangelegd in 1965 en voorzien van 3 rijvakken. De piste was aanvankelijk bedekt met beton, waarbij elk rijvak een specifieke hoek had. In 1999 werd een rijvak toegevoegd en werd de hele baanbreedte geasfalteerd en voorzien van een parabolisch profiel, terwijl de veiligheid werd verbeterd met kabelvangers. Na 20 jaar intensief gebruik drong in 2022 de vernieuwing van de baan zich op, waarmee nu het begin van een nieuw hoofdstuk is ingezet.
Na technische voorbereidingen, die in 2017 begonnen, startte het herstelproces in het eerste kwartaal van 2022. Er kwamen maar liefst 4.000 vrachtwagens aan te pas om het gefreesde asfalt te verwijderen, nieuw ondersteunend materiaal aan te voeren en 41.000 ton asfalt opnieuw aan te leggen. De nieuwe Baan 5 bestaat uit twee rechte stukken en twee kombochten en vereist het gebruik van een speciale machine, waarvan er slechts twee in de wereld zijn, die tegelijkertijd de drie stroken asfalt kan leggen met de gewenste parabolische hoek.
Het werk, dat uiterste precisie vereiste voor perfecte vlakheid en afwezigheid van voegen, werd
toevertrouwd aan SMB, een partnership van Strabag en Max Bögl, terwijl het asfalt werd geleverd door
Willemen Infra. Baan 5 is 4,25 km lang en tussen 14 en 22 meter breed, een belangrijk instrument voor
ontwikkelingswerk en duurzaamheidstests, waardoor tests met snelheden van meer dan 200 km/u mogelijk zijn. Het oppervlak is drie keer zo vlak als voorheen en de breedte van de rijvakken is aangepast voor het ontwikkelen en testen van hulpmiddelen voor de bestuurder.
De herinrichting van baan 5 is één van de belangrijkste onderdelen van een investeringsprogramma van
24 miljoen euro om de test- en ontwikkelingsinfrastructuur aan te passen aan elektrische voertuigen en
aan de nieuwste technologieën voor bestuurdersassistentie. De investeringen omvatten onder andere de
installatie van meer dan 100 laadpunten, de aankoop van robots voor de ontwikkeling van
rijhulptechnologieën, en de bouw van een nieuwe brug over Baan 5.