Autoneum Genk: de schaamte voorbij. Zo luidt de titel van een persmededeling waarmee het ABVV protesteert tegen inleveringen bij het personeel van het bedrijf dat vroeger als Rieter Automotive door het leven ging. “De directie dreigt er openlijk mee dat als de werknemers hier niet mee akkoord gaan, de toekomst van de vestiging in Genk op het spel staat,” aldus het ABVV. “Mensen laten kiezen tussen looninlevering of jobbehoud is geen keuze, maar chantage. Zeker als de inlevering bedrieglijk wordt geminimaliseerd. Autoneum belooft bij inlevering geen collectief ontslag door te voeren tot en met 2016, maar voegt er meteen aan toe ‘behoudens uitzonderlijke en dwingende marktgebonden redenen’. Er is evenmin een boeteclausule als er toch een collectief ontslag volgt. Het ABVV zal geen cao tekenen waarbij het personeel dat 1300 euro per maand verdient nog eens zou moeten inleveren,” aldus de socialistische vakbond.
Waar gaat het nu eigenlijk over? Autoneum heeft de intentie om een vestiging in Frankrijk te sluiten. Mocht het zover komen, zijn zowel de fabrieken van Genk als eentje in Polen een mogelijkheid om dit volume over te nemen. Beiden moeten dus hun beste beetje voorzetten om als meest competitieve uit de bus te komen. Genk wil in polepositie liggen, en heeft (naast bedrijfsmaatregelen) de 200 werknemers gevraagd om ook persoonlijke inspanningen te leveren, zodat de kansen toenemen om het extra volume uit Frankrijk binnen te halen. In een referendum heeft 70 procent hier voor gestemd. Dus tegen de mening van het ABVV.
Vandaag haalt Autoneum Genk zowat een derde van de omzet bij Ford Genk. Dit zou na de toewijzing van de nieuwe Mondeo verhogen tot 50 procent. Het bijkomende volume zou dus bijzonder welkom zijn voor het behoud van de tewerkstelling in Genk.