TS Retail

Autisme weerhoudt Tim niet van zijn droom om te ondernemen

Opa Jan-speculoos en Oma Dil-wafels vormen de kern van het assortiment bakkerijproducten dat de jonge ondernemer Tim Schreurs op de markt brengt. In zijn eigen winkel en bakkerij in Stevoort zorgt hij voor zoetigheden die verwijzen naar zijn grootouders. De producten, die bovendien een speciale boodschap uitdragen, worden nu via diverse handelskanalen aan de man gebracht.

In de schaduw van zijn grootouders lanceert de ambitieuze jonge ondernemer Tim Schreurs het bakkerijmerk Opa Jan. Het zijn producten die niet alleen met liefde en vakmanschap worden gebakken, maar ook een diepere missie hebben. Tim Schreurs, die zelf aan autisme lijdt, maar desondanks toch als ondernemer actief is, wil met zijn gamma inclusie bevorderen en de unieke talenten van mensen met autisme zichtbaar maken.

Een verhaal van vakmanschap, gebaseerd op authentieke familierecepten, met lekkernijen bereid volgens de hoogste kwaliteitsnormen. “Een rijke, erg gewaardeerde smaak is uiteraard de basis van een goed product”, weet Tim Schreurs. “Een essentiële voorwaarde om succesvol te kunnen zijn.”

Daarnaast is er de hogere dimensie van het ondernemersverhaal. “Ik weet hoe moeilijk het is om met autisme mee te draaien in het reguliere arbeidscircuit”, zegt hij. “Toch heb ik zelf gaandeweg de vaardigheden ontwikkeld die nodig zijn om mijn passie, met name het ondernemen, waar te maken. Op die manier ben ik kunnen starten met een eigen bakkerij en winkel. Daarmee wil ik aantonen dat een diagnose geen beperkingen hoeft te betekenen, maar juist mogelijkheden biedt. Mensen met autisme hebben zoveel te bieden, maar vaak worden hun kwaliteiten over het hoofd gezien door negatieve connotaties. Ik wil dat werkgevers zien hoeveel zorg en toewijding deze medewerkers hebben. In de huidige ‘war for talent’ blijft er anders een grote populatie met unieke kwaliteiten onbenut.”

Hij wijst erop dat steeds meer consumenten waarde hechten en een overwogen keuze maken voor bedrijven die hun sociale verantwoordelijkheid nemen. “Dat we zowel klanten als medewerkers centraal stellen is een troef die in toenemende mate de tevredenheid verhoogt”, stelt Tim Schreurs. “De vraag stijgt om als partners mee te werken aan ons inclusief verhaal. Een mooie evolutie.”

Het gamma van Opa Jan wordt op maat aangepast aan de wensen van de klant. “En je kan ook een eigen recept insturen, dat we na de selectie, met grote zorg zullen produceren”, aldus nog Tim Schreurs. “De beste inzendingen krijgen een plek op onze etikettering en worden op die manier deel van ons verhaal.”

Tot slot: Opa Jan wil ook op de werkvloer kansen bieden aan mensen met autisme. “We brengen zelf inclusie in de praktijk en willen zo een bijdrage leveren aan een meer inclusieve samenleving”, besluit de ondernemer.