In 2020 opende Kuehne+Nagel een logistiek centrum voor farmaceutische en medische producten op Brucargo, het vrachtgebied van Brussels Airport, in Machelen. Bovendien begon de Zwitserse logistieke speler in datzelfde jaar met de bouw van een Europees distributiecentrum ter waarde van 75 miljoen euro in Tessenderlo. Goed voor 150 extra banen in 2021 en nog eens 350 in de daaropvolgende jaren. “Met deze investeringsprojecten herbevestigt Kuehne+Nagel niet alleen de traditionele troeven, maar ook de innovatieve slagkracht van de logistieke sector in Vlaanderen”, aldus minister-president Jan Jambon.
“Bovendien tekent Kuehne+Nagel voor toekomstbestendige investeringen in veranderlijke tijden”, voegt Claire Tillekaerts, gedelegeerd bestuurder van FIT, toe. “Zo is hun logistieke centrum in Machelen uitgerust met verschillende temperatuurzones om nieuwe, almaar meer temperatuurgevoelige farmaceutische en medische producten te verwerken.”
Power Tools
De Zweedse industriële groep Atlas Copco neemt de Lifetime Achievement Trophy 2021 mee naar huis. De multinational, die tot voor kort werd geleid door Limburger Ronnie Leten, streek voor het eerst neer op Vlaamse bodem in 1955. In de jaren ’90 opende Atlas Copco een globaal distributiecentrum in Hoeselt onder de naam Power Tools Distribution. Die site werd in 2018 uitgebreid en verdeelt sinds 2021 ook het vacuüm-portfolio van de groep, naast de producten van bedrijfstakken Industrial Technique en Power Technique. Tegenwoordig stelt Atlas Copco zo’n 3.400 mensen te werk in Vlaanderen en vloeit bijna 60% van de totale groepsomzet voort uit twee bedrijfstakken waarvan de hoofdzetels zich in Vlaanderen bevinden.
“De Lifetime Achievement Trophy is een teken van waardering voor de sterke band tussen Atlas Copco en Vlaanderen en hun lange, succesvolle parcours in onze regio”, aldus Vlaams minister-president Jan Jambon. “Deze internationale speler investeert al ruim zes decennia onafgebroken in Vlaanderen. Tijdens een bezoek aan Atlas Copco in juli vorig jaar kon ik bovendien met eigen ogen vaststellen dat ze een rolmodel zijn voor digitalisering, duurzaamheid en competentieontwikkeling. Met onze zogeheten ‘noordelijke’ strategie’ willen we precies dit soort bedrijven uit Scandinavië aantrekken naar Vlaanderen.”
“Dat Atlas Copco een trouwe investeerder is, blijkt ook uit recente projecten,” voegt Claire Tillekaerts, gedelegeerd bestuurder van FIT, toe. “Zelfs in tijden van corona bleef hun investeringsritme in Vlaanderen op peil. Investeren in mensen en maatschappelijk verantwoord ondernemen, is duidelijk de rode draad – en zo legt de Zweedse groep een voorbeeldparcours af wat internationaal ondernemen in de Vlaamse maakindustrie betreft.”