Philippe Bodso

ASL speelt voor Uber met privévliegtuigen

De Hasseltse vliegtuigmaatschappij ASL verkoopt lege stoelen in privéjets tegen een sterk gereduceerd tarief. "Zo maken we vluchten toegankelijk voor passagiers die een comfortabele ervaring willen beleven", aldus co-CEO Johan Maertens.

Voor een zacht prijsje van Maastricht naar Cagliari of van Eindhoven naar Alicante? ASL Group uit Hasselt heeft als makelaar in privévluchten nog stoelen beschikbaar. Het bedrijf van oprichter en zaakvoerder Philippe Bodson, één van Europa’s toonaangevende privéjetverhuurders, biedt vrijwel dagelijks zogenaamde ‘empty leg-vluchten’ aan.

Het is net als met taxi’s: om klanten op te halen vliegen toestellen weleens leeg van de ene naar de andere luchthaven. In dat geval gooit ASL die lege stoelen op de markt. Zo krijgt iedereen de mogelijkheid om een eersteklasstoel te bemachtigen en worden privéjets (iets) toegankelijker voor reizigers die zich dit normaliter niet kunnen permitteren.

De prijs van zo’n meelift-ticket? Die is afhankelijk van vliegtijd, bestemming en grootte van het vliegtuig. ASL geeft daarom geen prijzen. Doorgaans kan worden geboekt met kortingen van 30 tot 70 procent.

ASL Group beheert en exploiteert meer dan 45 vliegtuigen op zeven Belgische en Nederlandse luchthavens, deels in eigen bezit, deels eigendom van klanten. Waarom zijn privéjets zo in trek? “Omdat ze zo ongelooflijk handig zijn”, vertelt co-CEO Johan Maertens. “Met een privévliegtuig kun je vanuit bijvoorbeeld Maastricht of Eindhoven sneller op veel meer plekken komen dan met gewone vliegtuigen. Je kunt een vlucht op maat bestellen, mijdt de lange wachtrijen door heel snel en comfortabel in te checken. Pure tijdwinst dus.”

Na een stijging van meer dan 20 procent van de passagiers vorig jaar, laat dit jaar vooralsnog een lichte terugval zien. “Dat is vooral het gevolg van het huidige economisch tij met de hoge inflatie. Niettemin is door de groeiende populariteit ook deze zomer weer een grote vraag naar empty leg-vluchten. Wij zien verder een toename van medische en ambulancevluchten.”

Philippe Bodson, oprichter van ASL, wil de vloot verduurzamen. “We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om verantwoord te ondernemen, zowel sociaal als ecologisch”, zegt hij. “De verduurzaming van de luchtvaartsector is technisch gezien complex, maar niet onmogelijk. Zo denken wij binnenkort onze toestellen te laten vliegen met SAF, een vliegtuigbrandstof met een lage uitstoot, geproduceerd op basis van gerecyclede vetstoffen, afval en biomassa. Verder werken wij nauw samen met constructeurs van volledig elektrisch aangedreven toestellen, die vanaf 2028 verwacht worden. Naast investeringen in zonnepanelen op onze gebouwen en elektrificatie van ons bedrijfswagenpark mikken wij bovendien op co-investeringen in zonnepanelenparken op luchthavens”, besluit de zaakvoerder.