Foto Katlijn Voordeckers kopie

Artificiële intelligentie speelt marketingbureaus naar huis

“95% van het werk dat voorheen door marketingbureaus werd gedaan, zal in de toekomst door AI worden uitgevoerd.” Het is een quote van Sam Altman, CEO van OpenAI. Katlijn Voordeckers van het Limburgse bedrijf Opmerkelijk merkt op dat de menselijke skills die nodig zijn om de overige 5% in te vullen, (nog) niet ontwikkeld zijn. Bedrijven als Climatrix en Auva zetten zich alvast schrap om de AI-revolutie te omarmen.

Katlijn Voordeckers is overtuigd dat de zogenaamde generatieve AI, dus de artificiële intelligentie die zelf slogans, teksten, beelden of video’s genereert, ons als mens niet overbodig maakt. “De menselijke inbreng blijft nodig om AI-toepassingen doordacht, relevant en passend bij je business in te zetten”, zegt ze. “Het is de combinatie waarmee je pas écht meerwaarde kunt creëren voor je merk.”

“Het probleem is echter dat ondernemers, samen met hun teams, nieuwe skills moeten aanleren om AI goed te gebruiken. Want daar wringt vandaag het schoentje: heel wat bedrijven zijn er al mee aan de slag gegaan, maar doen dat nog weinig onderbouwd. Waardoor ze na een poosje tot de conclusie komen dat de uitkomst van AI-toepassingen oppervlakkig is, niet aansluit bij hun merkstrategie of inhoudelijk helemaal niet kloppen.”

Sollicitaties
Een gerichte opleiding kan dan soelaas bieden. Dat weet bijvoorbeeld Kim Vaessen van Climatrix, onlangs nog uitgeroepen tot Strafste Ondernemer van Limburg. “Ik had al veel over AI gehoord en gelezen, maar om eerlijk te zijn klonk de toepassing ervan toch een beetje ver van mijn bed. Tijdens de opleiding (bij Opmerkelijk) bleek al snel hoe een tool als ChatGPT echt een toegevoegde waarde kan zijn voor je merk wanneer je vertrekt vanuit je branding. Ondertussen gebruikte ik ChatGPT al voor voorbereidingen van sollicitatiegesprekken, strategische meetings, en presentaties. Ik zie de tool als een handige assistent die helpt om nog meer uit ons merk te halen, maar dat steeds binnen de krijtlijnen die wij als bedrijf zelf hebben uitgestippeld.”

Wereldkampioen
Raf Coomans, gedelegeerd bestuurder bij Auva, is eveneens overtuigd: “Je kunt je branding niet door AI laten genereren, maar omgekeerd merk ik wél hoe je met de inhoud van je branding aan de slag kunt met AI. Dat doen we vandaag volop binnen ons bedrijf. Door ChatGPT te voeden met de inhoud van ons brandingtraject en gerichte prompts op te stellen, sluit de output van de tool aan bij ons merk. Maar de output zou niet zo kwalitatief zijn zonder die eerste stap. Vergelijk het een beetje met fietsen: Je kunt de beste fiets ter wereld hebben, maar daarom word je nog geen wereldkampioen. ChatGPT is voor vakexperts een erg waardevolle tool om hun vak uit te oefenen, maar de tool zelf maakt je niet zomaar een vakexpert. De échte verschilmaker blijft de menselijke expertise.”