“Als jong meisje van 18 wist ik al snel dat ik op mijn eigen benen wilde staan”, vertelt Angelique Dirkx, zaakvoerder van De Kaastafel. “Mijn ouders stonden op dat moment met een textielkraam op de markt, en zo was het een kleine stap om zelf te starten met een eigen kraam in textiel. Dat heb ik 3 jaar gedaan.” Een goede leerschool en het begin van meer…
“Daarna zag ik een opportuniteit om een marktwagen in kaas over te nemen, samen met mijn broer. Ik heb altijd een passie gehad voor lekker eten. Dit was het begin van De Kaastafel. Na enkele jaren heeft mijn moeder de plaats van mijn broer ingenomen, en hebben we als duo de zaak verder uitgebouwd. Ondertussen ben ik de trekker en zaakvoerder van De Kaastafel en is mijn moeder de rechterhand. We zijn nu 15 jaar verder, met als resultaat dat we overal gekend zijn voor de kwaliteit van onze producten en de persoonlijke service die we de klanten bieden. Daar zijn we best trots op.”
De Kaastafel gaat nu nog een stap verder om verdere groei mogelijk te maken. “Er was veel vraag van horecazaken en handelaars om assortimenten van onze kazen te gaan aanbieden”, legt Angelique uit. “Een opportuniteit waar we graag op inspelen. We maakten vroeger al wel eens kaasplankjes in de keuken van mama, maar de schaal waarop we willen doorgroeien, vereist een grote, professionele locatie. Daarom hebben we nu een bedrijfshal gekocht waar we op een gestructureerde manier kaasschoteltjes gaan samenstellen, versnijden en sealen voor verdere verdeling naar de horeca, cateringdiensten, maar ook supermarkten, fruit- en groentewinkels, bakkers of slagers die hun aanbod willen uitbreiden. Een formule die aanslaat, want intussen hebben we al heel wat grote spelers kunnen overtuigen om met ons in zee te gaan.”
“We geloven enorm in het succes van de Herkenrode Abdijkazen”
Eén van de opdrachten die Angelique en Conny er vanaf heden bij krijgen, is de exclusieve verdeling van de Herkenrode Abdijkazen. “Een topproduct van Hasseltse bodem dat wij met veel enthousiasme zullen lanceren in alle mogelijke retail- en horecakanalen”, zegt de zaakvoerder van De Kaastafel. “We zijn ervan overtuigd dat dit een groot succes zal worden, want het recept en de smaak van deze 2 soorten kaas zijn uniek.”
Moeder en dochter broeden intussen verder op nieuwe plannen. “Een volgend project is de ambitie om klanten 24/7 verse kazen te kunnen aanbieden. Het moet mogelijk zijn om alle bestellingen af te halen op het moment dat het voor de klant het meest geschikt is. Ook op die manier willen we ons onderscheiden en extra service bieden. Het zal allemaal bijdragen aan de verdere groei van De Kaastafel en dé referentie te worden voor kaas in Limburg.”