pexels-markus-spiske-2004161

Amper 1/3 bedrijven wil het nieuwe goud

Te weinig tijd en te weinig expertise. Dat zijn de redenen die Limburgse bedrijven aanhalen om zich voor hun bedrijfsvoering niet te baseren op data. Nochtans zijn data 'het nieuwe goud'... "Data-gedreven ondernemen staat in Limburg duidelijk nog in de kinderschoenen", zegt Inge Ectors van Hogeschool PXL.

Het verzamelen en omzetten van allerlei data naar bruikbare en waardevolle informatie lijkt steeds belangrijker te worden in onze samenleving. Zo bepalen de cijfers van biostatistici vandaag het te voeren beleid rond de bestrijding van Covid-19. Maar ook in de bedrijfswereld zijn data het nieuwe goud. Steeds meer bedrijven hanteren data om hun strategie, marketing, logistiek, hr-beleid of financieel beheer op te baseren.

Toch zijn er nog heel wat pijnpunten, zo ontdekte het Expertisecentrum Innovatief Ondernemen van Hogeschool PXL na een uitgebreid onderzoek waar ook Unizo Limburg, VKW Limburg en Open Universiteit hun medewerking aan verleenden.

De belangrijkste conclusies:

1) Data-gedreven ondernemen staat in Limburg nog in de kinderschoenen:

– 2 op 3 Limburgse bedrijven is leek tot amateur op vlak van data-gedreven ondernemen;
– 3 op 10 Limburgse bedrijven is gevorderde;
– Slechts 3% van de Limburgse bedrijven is expert.

2) Welke obstakels weerhouden Limburgse bedrijven van een meer data-gedreven bedrijfsvoering?

– te weinig tijd (43%)
– geen of onvoldoende expertise in huis (30%)
– niet goed weten hoe eraan te beginnen (26%)
– nochtans geeft 92% aan dat het nodig is om meer data-gedreven te ondernemen.

3) Welke stappen gaan Limburgse bedrijven zetten om meer data-gedreven te ondernemen?
– meer dan 6 op 10 overweegt om in te zetten op data-beleid en/of data-architectuur.
– Men overweegt een strategie hierover uit te werken (54%).

Reacties?

1) Onderzoeker Inge Ectors: “De meeste bedrijven zijn nog leek of amateur op vlak van data-gedreven ondernemen. Dat is begrijpelijk want de bedrijfstop vindt andere dingen belangrijker. Nochtans zijn er in elke onderneming vandaag al heel wat data voorhanden: aankoopgegevens van klanten, surfgedrag op de bedrijfswebsite, betaalgegevens, logistieke en productieprocessen,…. Andere data kunnen dan weer relatief snel te verkrijgen zijn via een externe partner of marktonderzoek. Daarom adviseren wij eerst kleinere, makkelijkere cases op te zetten die toch waardevol zijn voor het bedrijf. Uitgangspunt moet een relevante businessvraag zijn die op basis van beschikbare of makkelijk te verzamelen data beantwoord kan worden.”

2) Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg: “Data in alle maten en vormen zijn belangrijk voor ondernemers, en nog meer in de huidige hectische tijd. Door de coronacrisis moeten namelijk veel ondernemingen hun business herdenken en beter, sneller maar vooral anders inspelen op – bestaande en nieuwe – klanten en klantenwensen. Het gebruik van klantendata is daarbij een essentiële basis. De belangrijkste stappen moeten nu echter nog komen: werken aan de bewustwording van ondernemers en hen de weg wijzen naar de juiste data en ondersteuning.”

3) Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg: “Dat slechts 1/3 Limburgse bedrijven data gebruiken, is toch wel verrassend. Deze data omzetten in waardevolle info hoeft heus geen ‘rocket science’ te zijn. Niet alleen klantendata, maar ook data over productie, logistiek, social media of betaalgegevens kunnen een schat aan informatie opleveren. Vandaag blijft veel potentieel onbenut.”

Tip: Op vrijdag 4 december van 12u tot 12u45 organiseert Hogeschool PXL het webinar “Aan de slag met data in jouw bedrijf?”