Alro Group is gespecialiseerd in het lakken van kunststoffen en metalen onderdelen van auto’s en vrachtwagens. Er werken zo’n 900 mensen voor de groep met vestigingen in Dilsen-Stokkem, Genk en Tsjechië. Maar volgens de directie zijn er geen plannen om in het personeelsbestand te snijden. Vorig jaar besliste de directie wel om de contracten van 65 tijdelijke werkkrachten niet te verlengen.
De groep werd in 1976 opgericht door ondernemer Luc Thijs als een klein lakbedrijf, en groeide uit tot een gevestigde waarde voor grote spelers in de automobielindustrie. Alro werkt voor ongeveer alle grote merken van auto’s en vrachtwagens.
Maar de jongste tijd zit de groep in de hoek waar de klappen vallen. Vooral bij de vrachtwagens heeft Alro de productievolumes sterk zien afnemen, en de malaise in de auto-industrie heeft gezorgd voor een disruptie in de markt. Heel wat autoconstructeurs halen het lakwerk weer zelf in huis en bepaalde elektrische modellen raken maar niet van straat. Voeg daar de hogere kosten voor lonen en materialen bij, en de giftige cocktail is compleet. “Het is een combinatie van factoren”, aldus Glenn Schreurs van het ACV. “De problemen van aanvoer van onderdelen van een paar jaar geleden, hoge containerprijzen, stijgende loon- en energiekosten, de hyperinflatie en dalende marktvraag.”
Reorganisatie
De groep Alro is sinds 2019 in handen van de Vlaamse investeringsmaatschappij Gimv en het management. Sindsdien heeft de holding Alro International in die moeilijke omstandigheden ieder jaar miljoenenverliezen geleden en staat het eigen vermogen 13,3 miljoen euro in het rood (eind 2023). Alro heeft nu een verzoek voor een procedure van gerechtelijke reorganisatie ingediend bij de ondernemingsrechtbank. Als de rechtbank daarvoor het licht op groen zet, krijgt Alro tijdens een bepaalde periode bescherming tegen zijn schuldeisers, en koopt het zo tijd om een herstelplan op de rails te zetten. Dat moet het bedrijf klaarstomen voor de verdere toekomst.
Herstelplan
“We zetten deze stap om de stabiliteit en continuïteit van het hele bedrijf te waarborgen”, zegt CEO Jan Craenen van Alro Group. “Als managementteam hebben we bewust gekozen voor een oplossing die de weg vrijmaakt voor een duurzame toekomst. Tijdens dit herstelplan blijven wij volledig operationeel en zetten we alles op alles om de kwaliteit en service te bieden die de klanten verwachten.”
De rechtbank buigt zich volgens onze informatie vrijdag over het verzoekschrift en zou rond 20 december een vonnis vellen. Alro Group mikt op vier maanden bescherming om samen met de schuldeisers tot een oplossing te komen en het bedrijf weer rendabel te maken.