Uit cijfers blijkt dat heel wat leerlingen uit het TSO (7%) en BSO (15,5%) vroegtijdig de schoolbanken verlaten. Nochtans zijn dat de handen waar heel veel bedrijven naar op zoek zijn. “We moeten er alles aan doen om dit waardevolle talent te slijpen tot direct inzetbare technische toppers”, vindt Kris Claes van Voka Limburg. “Het moet onze ambitie zijn om jongeren die schoolmoe zijn te activeren en hen te motiveren om alsnog een diploma te behalen. De formule van werkplekleren, waarbij de vorming in de klas wordt vervolmaakt op de werkplek zelf, is daar ideaal voor.”
Als onderdeel van een reeks initiatieven daaromtrent, gaat Voka Limburg een opleiding tot meubelstoffeerder in het leven roepen. “Dankzij middelen uit het ESF-fonds kunnen we, samen met volwassenenonderwijs Qrios, een interessant programma uitwerken dat in april van start gaat. Vanaf volgend schooljaar is het de bedoeling dat we deze opleiding in de vorm van ‘duaal leren’ ook in het secundair onderwijs gaan aanbieden. Door deels in de klas en deels in het bedrijf de opleiding uit te werken, sluiten we niet alleen nauwer aan bij de capaciteiten van leerlingen, maar zeker ook bij de noden op de arbeidsmarkt.”
Een initiatief dat door Lande Group sterk wordt toegejuicht. In hun moderne meubelstoffeerderij in Lanaken zijn 45 professionals dagelijks bezig met het stofferen van kwaliteitsmeubels. “En dat is een echt ambacht”, zegt Reinier van der Lande. “Via onze eigen Lande Group Academy kunnen we ons personeel opleiden, maar in onze branche kan je nooit genoeg vakmensen in dienst hebben. Wij zetten daarom graag onze schouders mee onder dit project van Voka Limburg.”
Ook Velda, beter bekend als Veldeman Bedding, onderschrijft de opleiding tot meubelstoffeerder. Het familiebedrijf uit Oudsbergen telt 450 medewerkers in binnen- en buitenland. “Onze mensen maken ons uniek. Wanneer we in hen investeren, investeren we in hun persoonlijke groei”, zegt HR & Risk-manager Yves Thierry. “Werkplekleren past perfect in onze filosofie. Het geeft een boost aan onze interne leercultuur. Je kan dit proces alleen maar in de vingers krijgen door het hier te doen op de werkvloer, en dus niet alleen te leren op de schoolbanken.”