In de drie brouwerijen van Alken-Maes wordt, verspreid over twee jaar, ruim 20 miljoen euro geïnvesteerd. Het grootste deel daarvan zal in Alken worden uitgegeven. De investeringen hebben te maken met de nieuwe marketingstrategie van de brouwer, die de Limburgse pils vanaf nu ook buiten Limburg aan de man brengt. “De investeringen hebben nu al geleid tot een tiental nieuwe jobs”, aldus marketingdirecteur Jan Bosselaers.
Aan de nieuwe marketingcampagne, die vanaf deze week wordt uitgerold, ging ruim een jaar voorbereiding vooraf. Met een nieuw logo, nieuw etiket en een nieuw ontworpen glas steekt de Limburgse pils van top tot teen in het nieuw. Bovendien werd ook het product aangepakt, waardoor het alcoholgehalte stijgt van 4,8 naar 5 procent. De stijging van het alcoholpercentage heeft volgens de brouwer echter geen impact op de smaak. “Het recept bleef immers ongewijzigd. Het alcoholpercentage is alleen gestegen door de verhoging van het aantal gebruikte grondstoffen per liter”, aldus de marketingdirecteur. “Een panel van bierkenners kon alvast geen verschil in smaak ontdekken.”
“De investeringen illustreren het vertrouwen dat de Heinekengroep in onze vestiging heeft”, aldus Jan Bosselaers, wiens oom en grootoom ook op de brouwerij in Alken tewerkgesteld waren. In totaal staan er in Alken zo’n 150 mensen op de loonlijst, waarmee het de belangrijkste is van de 3 in de groep, naast Opwijk (speciale bieren) en Kobbegem (Gueuze Mort Subite).
Dat Cristal nationaal wordt uitgerold, heeft te maken met de stijgende populariteit. Het bier verkoopt ieder jaar 5 tot 10 procent beter, wat opmerkelijk is in een dalende markt. Het succes heeft volgens Jan Bosselaers vooral te maken met het hoppige karakter van Cristal. “Dat valt blijkbaar in de smaak bij consumenten die meer en meer op zoek gaan naar authentieke producten. Bovendien is Cristal nog 1 van de weinige Belgische pilsbieren die met zijn bittere en hoprijke smaak refereert naar de typische Tsjechische pils, terwijl de meeste Belgische brouwers kiezen voor de West-Europese pilssmaak…”