Met 10.000 klanten is de fabrikant van maathemden Bivolino uit Diepenbeek, Europees marktleider. Toch in het segment dat uitsluitend online bestellingen opneemt. Pas na 18 jaar in de e-commerce krijgt het bedrijf van Michel Byvoet een beetje lucht, zo vertelt hij.
Michel Byvoet en Carine Moitier zijn met hun hemden op maat via het internet, echte pioniers in de e-commerce. “Het is pompen of verzuipen geweest,” zegt Byvoet. “We moesten al snel extra kapitaal zoeken, maar de crisis na de internetbubbel begin deze eeuw, gooide roet in het eten. Even later waren de banken- en Europese crisis daar. We moesten dus wel op eigen kracht voort. Het is pas de jongste jaren dat we wat lucht krijgen, met dank aan de Zalando’s en Bol.coms van deze wereld. Want zij hebben voor een doorbraak in de e-commerce gezorgd. Hemden via het internet bestellen is niks vreemd meer. Maar hemden precies op maat, dat blijft onze specialiteit.”
Vorig jaar wist Bivolino, acht medewerkers sterk, voor het eerst een positieve bedrijfskasstroom te draaien op een omzet van 2 miljoen euro. Daarvan werd zo’n 200.000 euro verdiend in een aparte bedrijfstak: Bivolino Services. “In deze afdeling commercialiseren wij onze gepatenteerde maattechnologie bij andere, grote spelers. Onder meer Marks & Spencer, Otto Group, Baur en WE maken via hun websites al gebruik van onze technologie. Soms onder onze merknaam Bivolino, vaak ook voor hun eigen merken. Al kunnen hun IT-systemen onze brede waaier van mogelijkheden nog niet altijd aan.”
Hier ziet Byvoet extra groeimogelijkheden. “Wij kunnen als kleine speler ons wagonnetje vasthangen aan de grote spelers en merken. Onze knowhow op vlak van confectie is een grote troef. Wij weten nog hoe een hemd gemaakt wordt. Andere spelers in de e-commerce kennen daar niks van. Bovendien maakt onze technologie de ecologische voetafdruk een stuk kleiner. Bij Zalando en anderen wordt vaak de helft (of meer) van de stukken teruggestuurd. Bij ons geen enkel, wegens altijd op maat.”
En dat brengt Byvoet bij zijn grote droom. “In de jaren vijftig hadden mijn vader en oom een netwerk van kleermakers op poten gezet om kleding op maat te maken. De leveringen gebeurden per fiets. Het eerste hemd werd in 1956 zo gemaakt. Waarom zetten we in de regio rond Hasselt – die zich toch modestad noemt – geen circulaire confectie-economie op poten, waarbij designers, creatieve thuiswerkers en winkels samen één netwerk vormen? Dat moet toch mogelijk zijn?”