“Iedereen heeft het over duurzaamheid, maar wat de Vlaming er nu echt over denkt, was een goed bewaard geheim”, aldus CEO Robin Bruninx. “Wat is de impact ervan op ons gedrag als consument, en wat verwachten we dat de bedrijfswereld op dat vlak realiseert? Die vragen waren het uitgangspunt van een grootschalig onderzoek dat we in heel Vlaanderen hebben laten uitvoeren. Het doel is om bedrijven inzichten aan te reiken om hun koers op vlak van duurzaamheid te bepalen. De mate waarin ze hier in meegaan, bepaalt of ze ‘futureproof’ worden. In de visie van de consument schuilen bovendien vele opportuniteiten waar de ondernemingen commercieel op kunnen inspelen.”
Het resultaat is de eerste Duurzaamheidsbarometer, met enkele opvallende conclusies:
– 61% van de Vlamingen is al minstens één keer van merk veranderd (en 50% doet dat zelfs regelmatig) omdat ze de duurzaamheid van een product niet OK vonden.
– Gemiddeld 67% van de Vlamingen is bereid meer te betalen voor een product dat twee keer zo duurzaam zou zijn.
- 72% van de Vlamingen verdenkt bedrijven van ‘greenwashing’, de term voor ‘zich groener voordoen dan ze in werkelijkheid zijn’.
– 39% van de ondervraagde Vlamingen vindt het vooral de taak van bedrijven om milieuproblemen op te lossen.
“We vinden de cijfers een wake-up call voor bedrijven”, aldus Robin Bruninx. “Er is werk aan de winkel voor zowel zij die nog aan hun duurzaamheidstraject moeten beginnen, als anderen die er wel al mee bezig zijn maar dit nog niet vertaald krijgen naar een betrouwbaar imago”, besluit de CEO van Encon.