De keten van gespecialiseerde carwashes Softwash Express gaat tegen het einde van dit jaar vijf nieuwe vestigingen openen, waarvan drie in de provincie Antwerpen. Ook voor het Noord-Franse Metz en Maastricht zijn er plannen. Het nog jonge Softwash Express werd in 2009 opgericht door Niels Fabry , samen met twee vennoten. Ondertussen telt de franchieseketen al acht vestigingen, waarvan zeven in Limburg en één in Bonheiden. De carwashes zijn niet uitgerust met de traditionele borstels, maar met het zachtere vilt. “Dat spaart het koetswerk, maar haalt tegelijk betere resultaten in minder tijd,” zegt milieu-eisen, zoals waterrecyclage, bio-afbreekbare wasproducten en correcte behandeling van het achterblijvende slib.
Investeringen
De komende maanden heeft de keten nog ambitieuze plannen. Tegen het einde van het jaar komen er alvast vijf vestigingen bij: drie in de provincie Antwerpen (Lier, Deurne en Wilrijk) en twee in Limburg (Maaseik en Bilzen-Hoeselt). “We zoeken momenteel ook een geschikte locatie van zo’n 2.000 m² in het Noord-Franse Metz, waar we een state-of-the-art carwash willen bouwen. Dat zou een investering van één miljoen euro betekenen. Dat kan ook enkel maar in steden van die grootte-orde,” zegt Fabry. “En we denken ook aan Maastricht. Op termijn willen we de Carglass van de carwash worden.”
Dienstverlening
Voor een uitgebreider dienstverlening werkt Softwash Express samen met Banden De Condé, voor de controle van de bandenspanning en doorverwijzing voor eventuele vervanging van banden. Softwash Express heeft ook al dieptereiniging in huis, maar zoekt nog andere samenwerkingsverbanden. “Nu werken we al samen met lokale autoverkopers. Wie daar een wagen koopt, krijgt er een eerste wasbeurt bij. Dergelijke afpraken willen we ook maken met nationale invoerders van automerken.” Softwash Express is ook op zoek naar herstellers van kleine schade aan de wagen (krassen, hagelschade, enzovoort).
Omzet
Dit jaar mikt de keten Softwash Express op een omzet van zo’n 10 miljoen euro, wat zou betekenen dat de kaap van 1 miljoen auto’s wordt gerond. Per vestiging worden er gemiddeld vier werknemers ingeschakeld door de franchisenemers. “Door de kwakkelende conjunctuur merken we dat er wat minder naar de carwash wordt gegaan. Dat vangen we op door nieuwe klanten aan te trekken,” aldus nog Fabry.