Kambukka, het Limburgse merk van innovatieve drinkflessen, heeft enkele gigantische contracten in Azië afgesloten. Zo heeft de Amerikaanse koffieketen Starbucks een mega-bestelling geplaatst voor alle 4.200 vestigingen in China. En begin volgend jaar wordt enorm veel verwacht van de verkoop via een tv-programma in Japan, zo vertelde zaakvoerder Tom Hoogmartens in de marge van een persconferentie, woensdag.
Kambukka is het bedrijf van Stijn Lowette en Tom Hoogmartens. Ze gingen anderhalf jaar geleden van start met een eigen merk, nadat ze jarenlang verdeler waren van het Amerikaanse Contigo. “We kennen het product en de markt uiteraard zeer goed”, aldus Hoogmartens. “Zo konden we op korte tijd een breed gamma van innovatieve bekers en flessen ontwikkelen en produceren. Ook de structuur voor marketing en verkoop hebben we snel op poten gezet. Begin dit jaar hebben we wereldwijd diverse beurzen bezocht en geïnvesteerd in onze marketing. De productie van de orders liep wat vertraging op door het uitbreken van de coronacrisis in China. Maar medio maart was alles ter plaatse en stonden onze magazijnen propvol. Tot ook hier de crisis in alle hevigheid de kop opstak. Een serieuze domper voor een jong, ambitieus bedrijf”, weet Hoogmartens.
Maar het duo liet het hoofd niet hangen. “We zijn verder blijven zoeken naar opportuniteiten om werelwijd een afzetmarkt te vinden. Intussen hebben we verdelers in 42 landen. Ondanks corona zullen we tot dusver in 2020 zo’n 700.000 flessen en bekers aan de man gebracht hebben. De doelstelling is simpel: op korte termijn doorgroeien tot één van de marktleiders, en dan spreken we al snel van meer dan 2 miljoen stuks per jaar.”
Kambukka is goed op weg om die doelstellingen te halen. “We merken dat onze aanpak vruchten afwerpt”, aldus nog Tom Hoogmartens. “Onze klanten zijn onder de indruk van de innovatieve toepassingen en designs in onze ontwerpen. Zo bouwen we een sterke merkidentiteit op, en dat spreekt de grote jongens aan. Zo kwam hier gisteren een bestelling binnen van Starbucks in China. Zij gaan onze bekers verkopen in maar liefst 4.200 koffiezaken. Dat tikt uiteraard aardig aan. Bijkomend verwachten we erg veel van een deal met een Japanse zender voor tv-shopping. Bij ons is dat een verwaarloosbaar verkoopkanaal, maar ginds is dat een vaak een echte bom. We kunnen niet wachten om er voor 200% in te vliegen.”