2-sterrenchef heropent zaak in jeansbroek

Aan Tafel bij Luc Bellings is na enkele weken van grondige renovatie opnieuw open. Een totale make-over van het interieur moet de ambitie van de chef gestalte geven om verder te gaan ‘voor goud’. “Dat kan vanalles betekenen,” lacht Luc Bellings. “Een derde Michelin-ster? Tja, ondanks 30 jaar in het vak, blijf ik heel ambitieus. Dat is ook de aanleiding geweest voor deze totale renovatie van het restaurant. Ik wil er nog eens ‘een lap op geven’. Vernieuwing stimuleert de creativiteit. Het geeft een nieuw elan aan het team en de zaak. Een positief signaal ook voor de horeca. Ik wil mee de kar trekken van de vooruitgang in plaats van te blijven hangen in de malaise.”

DSC_0406Het interieur heeft een totale make-over ondergaan. Zo staat er nu een fraaie glazen wand tussen keuken en zaal. “De klanten blijven visueel contact houden met de keuken, maar worden nu niet meer gestoord door de rumoerigheid, bijvoorbeeld bij het uitzetten van de borden,” aldus de chef. De kleuren van het interieur zijn zwart en goud, met hier een daar een frisse, veelkleurige toets. “Het goud verwijst ook naar onze nieuwe slogan: “Going for Gold”. Het streven naar het allerhoogste blijft onze drijfveer.” Ook het meubilair en het porselein zijn nieuw. “De tafels zijn iets groter geworden, waardoor de klanten meer ruimte en meer privacy hebben,” legt Bellings uit. “Dat betekent ook dat we het aantal couverts hebben verminderd, van 46 naar maximaal 38.”

Opvallend is ook dat tijdens de openingsavond (vrijdag) het personeel jeans zal dragen. “Wij willen dat de sfeer heel gemoedelijk en losjes is,” vindt de chef. “Mensen hebben soms schrik om een 2-sterrenzaak binnen te gaan. Ze verwachten een stijfdeftige bedoening en voelen zich niet op hun gemak. Wij gaan daar tegen in. Uit gaan eten moet ontspanning zijn. Spontaan en laagdrempelig. Vandaar ook het signaal met onze kledij.” Voor de heropening pakt Luc Bellings uit met een nieuw menu: “Het seizoen van de asperges, de aardbeien en andere heerlijke streekproducten is aangebroken. Mijn favoriete periode om creatief te zijn. We maken er in dit jubileumjaar dan ook iets heel speciaals van!”