De Antwerpse vastgoedgroep Intervest en het Limburgse Group Machiels hebben meer toelichting gegeven over hun plannen op de Ford-site. In vijf jaar tijd gaan ze zo’n 140 miljoen euro investeren voor in totaal 250.000 m² aan opslagruimte. Volgens Marco Hengst van Intervest heeft de site een potentieel van 2.000 nieuwe jobs.
Het was al langer bekendgemaakt dat Intervest en Machiels waren uitverkoren om een logistieke campus te ontwikkelen in de zogenaamde zone B van de voormalige Fordsite. De joint venture (50/50) zal onder de naam Genk Green Logistics op het terrein van 42 hectare één van de grootste logistieke hubs in Vlaanderen bouwen. Dit gebeurt in samenwerking met ontwikkelaar MG Real Estates en DEME Environmental Contractors.
CO2-neutraal
Genk Green Logistics wil een volledig nieuwbouwproject in diverse fases realiseren, goed voor in totaal 250.000 m² aan opslagruimte. De diverse gebouwen moeten voor 2024 allemaal staan. “Het wordt een state-of-the-art logistiek complex met hoge duurzaamheid,” zegt Intervest. “De gebouwen zullen aan de strengste milieunormen (BREEAM) voldoen, en onder meer voorzien zijn van doorgedreven isolatie, waterrecuperatie, energiezuinige led-verlichting en zonnepanelen. Het gebouw zal bovendien CO2-neutraal zijn.”
2000 jobs
Genk Green Logistics mikt met de logistieke hub vooral grote spelers uit de e-commerce, maar er is ook ruimte voor dienstverleners, klassieke logistieke bedrijven en slimme maakindustrie. Eerder was als sprake van “minstens 1.000 extra jobs” die deze investering met zich moet brengen. Volgens investeringsdirecteur Marco Hengst van Intervest O&W hebben de plannen echter een potentieel van zo’n 2.000 nieuwe jobs. “Dat kunnen we afleiden op basis van soortgelijke projecten in onze portefeuille. We hopen het eerste gebouw klaar te hebben in 2019. Er is al behoorlijk wat interesse van mogelijke klanten, maar die happen pas definitief toe als ze over meer zekerheid beschikken”, aldus Marco Hengst.