In het eerste kwartaal van 2011 heeft Ford Genk 14% meer auto’s geproduceerd dan in het jaar voordien. Het gaat in totaal om ongeveer 50.000 wagens van de modellen Galaxy, S-Max en Mondeo. Ook de 2 andere overgebleven autobouwers van het post-Opeltijdperk deden het goed. Audi Brussel liet 33.000 auto’s van de band rollen van de A1, een nettowinst ten opzichte van vorig jaar, aangezien die productie pas in mei 2010 van start ging. Bij Volvo Cars in Gent werden 71.000 voertuigen gemaakt, een surplus van 25%. Daarmee komt het totaal van de in België geproduceerde wagens op 154.453, een toename van 38%, berekende de sectorfederatie Agoria.
Uiteraard profiteren de toeleveranciers van Ford Genk en de 2 anderen mee van de positieve golf. In het eerste trimester haalden ze gemiddeld 20% hogere volumes in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De voertuigindustrie verschaft in ons land direct en indirect werk aan ongeveer 82.500 mensen en is goed voor 10 procent van de totale industriële werkgelegenheid. Van de totale productie is meer dan 90 procent voor de export bestemd, waardoor de voertuigindustrie 10 procent van de totale Belgische export voor haar rekening neemt.