Zomerbabbel met Lieven Vanlommel, StarMeal

De bus van StarMeal uit Westerlo heeft er al een drukke zomer opzitten. Afgelopen weekend stond ze nog op Pukkelpop om de festivalgangers gezonde slaatjes en pasta’s aan te bieden. Tijdens een zomerbabbel legde Bart De bruyn CEO en stichter Lieven Vanlommel enkele economische topics voor.

Lieven Vanlommel

 

Er wacht ons in het najaar de lancering van een heel groot project in warme groenten.

2013 ging voor StarMeal meteen goed van start. De Kempense slaatjes- en pastaproducent zag in de eerste drie maanden van het jaar de omzet stijgen van 1,6 naar 2,3 miljoen euro. “Voor ons waren de eerste maanden heel positief en intensief met de internationale groei.” Ook op ondernemersgebied heeft Lieven Vanlommel niet stilgezeten. “We hebben onze participatie in The Foodmaker uitgebreid en dat krijgt in het najaar nog een vervolg.”

Ondanks de positieve cijfers blijven de uitdagingen voor de Kempense ondernemer groot. “Onze personeelskosten onder controle houden, ondanks de vele nieuwe projecten, zal geen makkelijke oefening worden”, aldus Vanlommel.

DRUK NAJAAR VOOR DE BOEG

De rest van 2013 wordt nog ontzettend druk Lieven Vanlommel en zijn team van StarMeal. “Er wacht ons in het najaar de lancering van een heel groot project in warme groenten”, houdt Vanlommel het voorlopig nog vaag. “Daarnaast starten we thuis koken met Jeroen Meus op en lanceren we synergiebroodjes van Sonja Kimpen.”  Ook de verdere opvolging van The Foodmaker zal nog de nodige tijdsinvestering vragen. “We integreren dit najaar het hoofdkantoor van The Foodmaker hier in onze kantoren in Westerlo.”

Echte ondernemers zijn op hun sterkst als ze met de rug tegen de muur staan, dan komen soms de beste ideeën.

NATIONALE INSPANNINGEN GEVRAAGD

Het hoofd bieden aan de huidige economische situatie is volgens de Kempense ondernemer een taak voor de hogere overheden. “Ik hoor enkel veel moeilijkheden op het vlak van rendabiliteit en de vragen of België wel het land van de KMO’s wil zijn. De situatie is eerder landelijk dan wel regionaal. Er zullen nationaal inspanningen moeten gebeuren.” Toch mogen de ondernemers zich volgens Lieven Vanlommel niet laten afschrikken. “De creativiteit en innovatie stimuleren in een klimaat waar enkel kosten reduceren de boodschap is, zal de grote uitdaging zijn voor de ondernemers.”

Toch gelooft Vanlommel dat de ondernemerswereld er bovenop kan geraken. “We moeten zoeken naar opportuniteiten. Echte ondernemers zijn op hun sterkst als ze met de rug tegen de muur staan, dan komen soms de beste ideeën.”

lievenONDERNEMEN MET KEMPISCHE MENTALITEIT

De Kempenaars zijn volgens Van Lommel nog niet zo slecht af om uit de crisis te kruipen. Ze hebben volgens hem de juiste feeling. “Ik denk dat de Kempische mentaliteit wel helpt om te ondernemen.” Lieven Vanlommel startte StarMeal bijna 10 jaar geleden op. Nog steeds leidt de Vlaamse Jonge Ondernemer van 2012 het bedrijf vol enthousiasme. “Er zijn verschillende stadia geweest die andere aansturing vroegen, bijvoorbeeld een snelle groei, de internationalisering, verlies maken. Maar ik heb dit altijd wel uitdagingen blijven vinden en geen problemen.” Vanlommel kan tegenwoordig rekenen op een team van meer dan 75 mensen. “Vandaag heb ik een super team rond mij, waardoor ik mij veel meer met de strategie en innovatie kan bezighouden. Ik ben wat meer verlost van de dagelijkse bekommernissen.”